אומנות הטיפול- להשתמש בכל מה שיש בחדר כולל אסיסטנט בשם פופי

בחורה עם כלב
תוכן עניינים

מאת דר לייקי גרוניק פסיכותרפיסטית המרכז

אומנות הטיפול

פופי היא כלבת ביגל שאני ומשפחתי אימצנו לפני שנים. כביגלית טיפוסית, היא ידידותית וחביבה לבריות וגם שובבה ועקשנית מאד. כשפתחתי קליניקה לטיפול פסיכותרפיסטי ושקלתי למקם אותה בביתי, מה שלבסוף באמת קרה, הייתי מוטרדת מפופי. חששתי שהאופי הידידותי שלה ירתיע חלק מהמטופלים ואולם, גיליתי שהיא אוצר בלום לעולם הטיפול.

מחקרים מעידים על כך שטיפול בעזרת חיות מחמד בכלל וכלבים בפרט, מפחית תחושות של לחץ ומתח ומסייע להתמודד עם לא מעט קשיים חברתיים, רגשיים ומנטאליים (Whitworth, Scotland-Coogan & Wharton, 2019).בנוסף, טיפול בבעלי חיים עשוי לסייע למטפל בהבנת מצבם הנפשי של מטופליו (Hanselman, 2001).

בעלי חיים מקבלים את האדם שמולם ללא שיפוטיות וביקורתיות ומאפשרים יצירת מרחב נעים ובטוח עבור המטופל, בו הוא יכול להתחבר לרגשותיו ולעבור תהליכים תראפויטיים. המטופל גם זוכה "לטפח" את בעל החיים ובכך נהנה מתחושות מעצימות של משמעות, סיפוק והעלאת הבטחון העצמי. עוד ידוע שבעלי החיים משמשים כערוץ ללמידה חווייתית ועוזרים בפיתוח יכולות חברתיות ורגשיות (Iannone, 2003). 

כך למשל, משהגיעה אלי יעל (שם בדוי) בת ה-14, שסבלה מקשיים חברתיים וביקשה שאסייע לה בפיתוח מיומנויות תקשורת, שיאפשרו לה לתפקד באופן יעיל בסיטואציות בין אישיות, שמחתי לראות שהיא מקדישה את חמש הדקות הראשונות של כל מפגש שלנו, לאינטראקציה חמה עם פופי. יעל סבלה מבדידות קשה, נטייה לעימותים עם בני קבוצת השווים וקושי בהתמודדות עם סיטואציות חברתיות יומיומיות כגון, הצטרפות לשיחה, יזימה, הבעת עמדה, אסרטיביות ועוד. 

על אף שאינני מטפלת מוסמכת לסיוע באמצעות בעלי חיים, החלטתי "לזרום" עם נטיית ליבה של יעל והזמנתי את פופי מעת לעת להצטרף אלינו למפגשים. יעל הרבתה ללטפה, תוך שהיא משוחחת איתי, מה שדרש ממנה למקד את הקשב לשיח הטיפולי וגם לכלבה, לווסת את חושיה תוך בחירת המגע המתאים שישמור על פופי רגועה, לדבר ולהקשיב בהדרגה, לשים לב לשפת הגוף ושל פופי ומשמעותה ועוד. כל אותם דפוסים שהיו מורכבים עבורה בחיי היום יום בכלל ובסיטואציות חברתיות בפרט.

זרימה עם הטיפול היא תהליך של יצירתיות, זרימה עם המטופל הנה תהליך חובה בטיפול יעיל. אלו מהווים בסיס לטיפול כמרחב של יצירה ואמנות. חלק מתהליך האומנות היא לקחת את כל מה שבא ליד ולהתנסות בו, ולכן אני התנסתי בהפיכת פופי לאסיסטנט שלי בחדר הטיפולים.

זאת ועוד, יעל סבלה מביטחון עצמי נמוך, מה שרק העצים את קשייה החברתיים. עם זאת, הקשר המשמעותי שנוצר בינה לבין פופי, קבלת אהבה ללא תנאי ומגוון חוויות נוספות  של הצלחה ומסוגלות שהיא חוותה במסגרת האינטראקציה בין השתיים, תרמו מאד לחיזוק בטחונה העצמי ותחושת הערך העצמי שלה.

לאחר תקופת טיפול קצרה, אני יכולה לומר בביטחון שמצבה הרגשי ומכאן שגם החברתי של יעל, השתפרו באופן משמעותי. היא מרבה להיפגש עם שלוש חברות קבועות שרכשה עם הזמן, קשובה לא רק לעצמה אלא גם לסביבה, אסרטיבית כשנדרש ומשתדלת להימנע מרצייה חברתית. אמנם המסלול הטיפולי של יעל עדיין לא תם ודומה שהדרך עוד ארוכה, אך אין לי ספק שפופי תרמה ותורמת רבות לתחושות ההטבה.

הכותבת היא ד"ר לייקי גרוניק (P.hD), פסיכותרפיסטית אינטגרטיבית, בעלת קליניקה פרטית בכפר סבא, לטיפול במתבגרים ובמבוגרים. מטפלת ומנחה נערות וצעירות בסיכון במסגרת תכנית המנטורינג "נערות למען נערות", אוניברסיטת תל אביב, בית הספר לעבודה סוציאלית. פרטי התקשרות:

Leikyg@gmail.com,

054-5223736

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP