איך לעזור לנו ולילדינו לעבור את הקיץ בביטחה

קבוצת חברים
תוכן עניינים

מאת רונית חיימוב זילברמן

 

אז הקיץ התחיל.

אנחנו עדיין נמצאים באי וודאות, בעיקר רגשית. האם ניתן כבר להירגע? האם הכל באמת מאחורינו? האם החרדה והדאגה מנהלים אותנו? 

ולצד כל זה הצאצאים שלנו ואנו יוצאים לחופשת הקיץ ורוצים לנוח מכל התסמינים הפיזיים, הנפשיים, והפוסט קורונה. 

בתקופה זו יש הרבה התנהגויות מסכנות שעלולות ליצור תחושת בידוד, לפגוע, וחשוב לשים לב לסממנים הבאים ולשוחח עליהם:

1.שעות מסך רבות בחדר עם דלת סגורה

2. שעות רבות מחוץ לבית

3. צריכת אלכוהול/סמים

4. התנהגות מינית מתירנית שאינה א. תואמת גיל ב. מין לא בטוח.

5. שינויים קיצוניים במצב הרוח

הסממנים הללו נכונים גם לילדים ונוער וגם למבוגרים.

אך כאשר מדובר בילדים ונוער ההתנהגות המסכנת עלולה להוביל לפגיעה חמורה יותר.

על כן מאוד חשוב לשים גבולות הם לנו והן לילדינו

  1. היום ידוע שההתמכרות למסכים מייצרת דפוסים הנראים כמו דפוסים אוטיסטים ויוצרים אף לעיתים אבחון יתר מוטעה. יש לעשות פעילויות חוץ משפחתיות המייצרות גמילה ממסכים לכל בני מהשפחה. היום ידוע ששעות רבות מול המסך משפיעות על המיומנויות החברתיות ומצב הרוח. חשוב באופן הדרגתי לאחר הסבר להשאיר את כל המדיות מחוץ להישג היד למספר שעות ביממה ל כ ל בני הבית.
  2. חשוב למרות שהנוער מרגישים מבוגרים, ושאנו הבוגרים רוצים חופש מילדינו להיות במגע פיזי הורים וילדים. הבנים שלי בגילאי 17 ו13.5 ואני מוודאת בקר וערב שיש גם שעות בבית. מטופלות צעירות שלי שישנות ובעצם גרות אצל בן הזוג פעמים רבות לאחר שהן חוזרות לישון בבית , ונפרדות מעט מבן הזוג מדווחות על שיפור במצב הרוח, בעוצמת החרדה ובטיב הקשר.
  3. מאוד חשוב לשים לב לשינוים קיצוניים במצב רוח, בהתנהגות,במשקל, בתיאבון, לאודם בעיניים, לריח האלכוהול, להסתרות למיניהן. חשוב לשוחת עם הילדים על כך שהרעלת אלכוהול הנה דבר נפוץ וגם לחשוב אילו ערכים היינו רוצים שיובילו אותנו ואת ילדינו בחיים
  4. אנחנו חיים בעידן האפליקציות, ובקיץ יש הרבה התאהבויות, קראשים, וסטוצים. מאוד חשוב לזכור לשמור על עצמינו. כל סוף קיץ עולה בתקשורת איזה סיפור מזעזע של ניצול ופגיעה מינית. חשוב להישמר, ליצור חינוך למניעה אצל מבוגרים וצעירים כאחד. בתקופת הקורונה מספר הדיווחים על הטרדה מינית ותקיפות מיניות עלו משמעותית מאחר והרבה דייטים ראשונים היו בבתים. בעולמנו אנ ו יש בלבול בין שפת הרוך- להרגיש אהובים, רצויים, מוערכים, ושפת התשוקה. לעיתים כשרוצים את האחד, מסתפקים בשני. אין רע בגיל שבו קיימת הבנה גם להתנסות בסטוצים, אך בהחלט חשוב להכיר את האדם , להכיר עד כמה היה פעיל מינית לפנינו וכמה היה מוגן, ולהסביר לנוער איך להישמר. מאחר והאיבר הרגשי הכי חשוב הוא הלב- וכשהוא נפצע תהליך הריפוי הוא ארוך ומורכב.
  5. בקיץ השגרה משתנה, הבגדים קלים, השיעמום לעיתים מתגבר, ויש עליה במחשבות אובדניות, הפרעות אכילה, חרדה ודיכאון. חשוב לשים לב ולוודא שיש שיח פיזי על נושאים מתוך מקום של חמלה אהבה וחוסר שיפוטיות.

חשוב לקבל ולהכיר מצב רגשי קיים, לצד שימת גבולות, וכן אנו מתקשים בשימת גבולות, אך בלעדיהם לא אנו ולא ילדינו נרגיש בטוחים.

חשוב לומר שכן רצוי ליצור פעילויות של הנאה בקיץ. סהכ הקיץ הוא זמן של חופש- ערך חשוב בפני עצמו.

המרכז שלנו כאן לסיוע

באהבה רונית.

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP