איך לפתוח את השנה החדשה מתוך בחירה נכונה

אישה בשדה
תוכן עניינים

מאת מוריה רובין קסוס

״אנחנו הבחירות שלנו״ ג׳אן פול סארטרה. 

כמה פעמים יוצא לנו להגיד לעצמנו ״אם רק הייתי פועל אחרת…״  ״אם רק הייתי יודע…״ , ״אם רק הייתי יודע להחליט בצורה טובה יותר לא הייתי עושה את…״ 

שנה חדשה עומדת בפתח ומקובל להתייחס לתחילתה של שנה כאל רגע מכונן, כזה שיכול לאפשר לנו לקחת החלטות בצורה אחרת מהשנה שקדמה לה, כך שהשנה החדשה תהיה באמת טובה יותר. 

בכל יום הפעולות שלנו מעידות על הבחירות שאנחנו עושים. מתי לקום, איך לקום, מה ללבוש, מה לשתות, מה לאכול ומתי לאכול, להישאר בבית או לצאת לעבודה, לקנות כי צריך או לקנות כי מתחשק, להתקשר להורים/חברים/לילדים, לקחת את העבודה איתנו הביתה או להשאיר אותה בעבודה ולבלות את הזמן הפנוי שלנו עם עצמנו או עם המשפחה, לסבול או למצוא את מה שיעשה אותנו מאושרים בכל סיטואציה, בחירות, בחירות, בחירות… 

יש בחירות או במילים אחרות ״החלטות״ שכשניקח אותן ונפעל לפיהן, הן יכולות להיות הרות גורל ממש עבורנו.  

לכן, יותר מהכל חשוב שנדע לבחור ולהחליט נכון. 

אחד הדברים שאישית אני רואה אותו כחשוב ביותר הוא פרקטיקה. כלומר, איך אפשר לעשות את מה שאנחנו מדברים עליו ״בחירות נכונות״ למשהו שניתן ליישם אותו בפועל. את זה נוכל לעשות כשנלמד את תהליך קבלת ההחלטות מתוך עולם הNLP. אבל רגע לפני שנצלול פנימה, חשוב להסביר ולהדגיש, ישנם זמנים שבהן הסיכוי שניקח בחירות  שיטיבו איתנו וישרתו אותנו הוא גבוה יותר ולעומת זאת ישנם זמנים ישנו סיכוי גדול שנפעל מתוך בחירה שגויה והבחירות הללו יפגעו בנו. 

איך נדע? 

ראשית עלינו להבין שבחירה ולקיחת החלטה, בעיקר כשמדובר בהחלטות הרות גורל שיש להן את הפוטנציאל להשפיע על חיינו בצורה משמעותית, עלינו לקבל אותן מתוך רוגע ולא ברגעים של סטרס, כיוון שבמצבים כאלה המוח שלנו פחות יעיל. למה? כיוון שכשדוחקים אותנו לפינה, כמו במקרה שבו מבקשים מאיתנו לקחת החלטה ״כאן ועכשיו!״ כאילו אין זמן, התגובה שלנו הופכת להיות תגובה שנובעת מתוך לחץ וסטרס והופכת להיות הישרדותית. סביר שהתגובה הזו היא טובה ויעילה לאותו הרגע, אבל מכיוון שברגעים האלה, הראיה שלנו הופכת להיות מה שנקרא ״ראיית צינור״, המשמעות היא שאנחנו לא מקבלים את מלא המידע ואין בידנו את התמונה המלאה. במקרה כזה לא נגיש לנו כל המידע הרלוונטי באמת וטובה ככל שתהיה הבחירה שלנו באותו הרגע, היא עשויה לפגוע בנו בהמשך. 

זו אחת הסיבות אגב, שאומרים לנו לא להגיב ולא לקחת החלטות הרות גורל מתוך כעס לדוגמה.  

ב nlp  אנחנו מכירים את אסטרטגיית קבלת ההחלטות. 

אם אתם כמו אנשים רבים אחרים, ייתכן ואתם סובלים מתופעה מוכרת ואתם מתקשים לקבל החלטות טובות בצורה קונסיסטנטית. יחד עם זאת, זה אפשרי עבור כל אחד מאיתנו ללמוד איך לקחת החלטות מעולות וברוב הזמן. הטכניקה הבאה מתוך עולם ה – nlp  תאפשר לנו לעשות את זה בדיוק. 

הטכניקה הזו נקראת ״אסטרטגיית קבלת החלטות״. כשתלמדו איך להשתמש בה, יהיה לכם קל ופשוט יותר לקחת החלטות שיקדמו אתכם וישפרו את איכות חייכם. 

כשאנחנו מתקשים בקבלת החלטות זה בעצם אומר שאנחנו שוכחים להיות פרקטיים בהכרת המציאות כפי שהיא. אסטרטגיית קבלת החלטות משלבת שלושה חושים בתהליך: ראיה, שמיעה ותחישה. כשאנחנו משלבים את שלושת החושים הללו להחלטה שאנחנו לוקחים, הסבירות עולה שנעשה החלטה שמיטבה עבורנו. 

ניקח מקרה לדוגמה, אנשים שמתקשים לקחת החלטות טובות, עשויים למשל לרכוש רכב שהוא מעבר למה שהם יכולים להרשות לעצמם ואז מגיעים למצב שבו הם מתקשים לעמוד בתשלומים החודשיים. יכול להיות שהם לא ידעו לנהל מו״מ בצורה נכונה בנוגע למחיר, וייתכן שהם נסחפו בהתלהבות של רכישת רכב חדש ועכשיו הם צריכים לעמוד בתשלומים שיתקשו מאוד לעמוד בהם. יכול להיות שהם התעלמו מהצרכים האמיתיים שלהם ונכנעו לגחמה רגעית ועכשיו הם בבעיה. 

אם הבעיה הזאת מוכרת לכם, היא בטח באה לידי ביטוי בהקשרים נוספים. 

זה יכול להיות עם דברים קטנים יותר שעשויים להצטבר ולהשאיר אותם במצב דומה.

לכן, לפני שאנחנו לוקחים החלטה חשוב שנקבל מידע איכותי. ההחלטה שלנו והיכולת שלנו לקחת החלטה שתטיב איתנו בדרך כלל תתחיל ברמת המידע שיש לנו. לכן הדבר הראשון בתהליך הוא תהליך גילוי המידע. בתהליך הזה נחפש מידע איכותי, כלומר, מידע שיכול לפרוס לנו את הנתונים בצורה המלאה והמפורטת ביותר, כך שנוכל לקחת החלטה מיטבית. 

הצעד הראשון שלנו לצורך קבלת החלטה היא לבחון שני דברים: 

  1. מהו מדד ביצוע ההחלטות שלנו? המדד שלנו הוא פשוט, האם בעברנו התוצאות שלנו הן כאלה שמעידות על לקיחת החלטות בצורה טובה או לא טובה. התוצאות העכשוויות שלנו, יעידו על של מדד הביצוע העיקרי, טוב או לא. 
  2. הפידבק שאנחנו מקבלים, והיכולת שלנו להיות ניזונים מדעתם של אנשים שאנחנו מכבדים אותם. כלומר, נקודת פתיחה טובה לקבלת פידבק לכך תהיה לשאול את האנשים הללו היא מה הם חושבים על המצב העכשווי שלנו? ומה הם שני הדברים העיקריים שהם היו עושים אם היו במצבנו והיו רוצים ממש להצליח? 

לפני קבלת החלטות חשובות תהליך קבלת ההחלטות מתוך עולם הNLP יאפשר לנו להגיע להחלטה מיטבית. תרגול התהליך יביא לשיפור ההחלטות שאנחנו לוקחים לרבות אלה שאנחנו לבצע מהר. 

אז איך לוקחים החלטה שהיא החלטה טובה לנו? 

תהליך לקיחת ההחלטות: *התהליך כתוב בלשון זכר אך פונה לשני המינים כאחד. 

  1. בחן את ההחלטה בצורה לוגית כתוב ומספר את כל ה״בעד ונגד״ בנוגע להחלטה. איזה ציון מ0-10 היית נותן להחלטה בצורה הגיונית כאשר 10 אומר שבהחלט היינו הולכים על זה ו0 אומר ש״אין מצב בעולם וממש לא!״.
  2. בחן את ההחלטה ברמה הרגשית, עד כמה עוצמת הרגש חזקה? איזה ציון היית נותן להחלטה ברמה הרגשית. (שוב 10 משמעותו שהיית הולך על זה לגמריי ו0 משמעותו ״אין מצב ממש לא!״).
  1. בחן את ההחלטה ברמה האינטואיטיבית, מתוך מקום שקט ושליו, האם ישנו קול קטן כלשהו שמוסיף דבר מה לחשיבה ההגיונית או הרגשית שלנו? איזה ציון היית נותן להחלטה ברמה האינטואיטיבית (שוב מ0 ל10) 
  1. חבר את המספרים. אם עדיין נראה שההחלטה היא רעיון טוב, הפוך אותה לסרט בראשך לדרך שבה היא תוטמע בחייך. תראה את מה שתראה כשההחלטה תתקבל ותהיה חלק מחייך, תשמע את כל מה שתשמע ותרגיש את כל מה שתרגיש. המשך את הסרט עד שתגיע לנקודה שבה התקבלו התוצאות הטובות ביותר. מה ההשלכות של ההחלטה עליך? האנשים סביבך? ואולי הסביבה שאתה חי בה? (בדיקה אקולוגית).
  1. נצא מתוך נקודת הנחה שאתה רוצה להמשיך, קח בחשבון כל חיסרון או סיכון עתידי. האם יש דרך להפחית את הסיכון בלי להפחית את היתרונות? אם כן הכנס את הדרך הזו לתכנון הדרך שבה ההחלטה תצא לפועל. 

ראה את עצמך בעתיד בנקודת הזמן שבה לקחת את ההחלטה ותראה איך העתיד שלך הופך להיות טוב יותר…  איך השגת את התוצאה הטובה ביותר שרצית.. 

החלט מהי הפעולה הראשונה הקטנה להטמעת ההחלטה. דמיין את עצמך פועל ומבצע את ההחלטה כשאתה לחלוטין מחובר ברמה הרגשית העוצמתית ביותר, להשגת התוצאה הטובה ביותר שאתה יכול. ועכשיו דמיין את עצמך מביט על הסיטואציה כישות נפרדת רואה אותך פועל בהתאם להחלטה. ואמן את עצמך לבצע את ההחלטה בצורה טובה יותר (אם יש צורך) חזור על התרגול בדימיון שוב כשאתה מתייחס לאימון שקיבלת.

התרגיל הזה משפר משמעותית את הסיכויים שלנו לעשות את הצעד הראשון ולהוציא אותו לפועל בצורה הטובה ביותר האפשרית. הוא לא לוקח יותר מעשר דקות (לפחות כשמתרגלים אותו בהתחלה) וככל שנהיה מיומנים יותר בתהליך הוא ייקח פחות ופחות זמן. ויאפשר לנו לקחת החלטות  מטיבות עבורנו.

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP