בין חירות זכרון לעצמאות- הדומה השונה והצורך בשלושתם לרווחה נפשית

דגלי ישראל
תוכן עניינים

מאת רונית חיימוב זילברמן

אנחנו רגע לפני חג החירות , ומעט לפני ימי זכרון הכואבים המזכירים לנו שכל חירות ועצמאות מושגים תחת דם יזע ודמעות לעיתים קרובות באופן מילולי ונחגוג החודש שוב גם את יום בהעצמאות על רקע של קרע בעמנו, של סכנת הכחדת החירות, לצד היזכרות כואבת ומפצלת.  אז מהו התהליך הזה של חירות-זיכרון-עצמאות שנוצר יש האומרים באופן מקרי מבחינה היסטורית כי לא היה ברור בכלל מתי יום הזכרון יחל כשקמה מדינת ישראל. יש משהו משמעותי במהלך- חירות = חופש, דרור, צורך בסיסי של האדם החופש לבטא את הרצונות והצרכים שלנו, החופש לפרש אותם כראות עינינו, והחופש לבחור איך לממש את הצרכים והרצונות שלנו ולייצר מימוש עצמי. בעיני זה גם החופש לבחור ללכת לפי ליבנו- מקצועית, אישית, יום יומית. החווית שלנו ליצירת מרחב של חופש לעיתים קרובות תלויים בחוויות העבר.

זכרונות- האם הצלחנו בעבר לממש , לתת מענה לצרכים ולרצונות שלנו. האם המענה שקיבלנו היה ראוי? הולם? שלם? או חלקי וחסר? ואם היה חוסר האם הצלחנו לחיות בשלום עם החוסר וליצור מלאות פנימית? בשנה האחרונה הזכרונות שלנו הם של תקופה של פגיעות, חשיפה, חולי, אנו שוכחים לזכר את החוסן, המסוגלות והבריאות.

חלק מהחירות שניתנה לנו- היא להראות את כל מה ומי שאנחנו. להתחבר לעצמנו, לזהות שלנו. חלק ממי שאנחנו הם החוויות שיצקנו לחיינו, הזכרונות שלנו. 

זכרונות חשובים כי אנו יכולם דרכם ליצור חוסן ומסוגלות- האמונה שפעולות שאעשה יקדמו אותי למטרה שלי באופן בריא ושאני מסוגל/ת להתמודד עם כל דבר שקורה.

חוסן ומסוגלות דורשים גם הבנה כי לא מספיקה פעולה יחידה חד פעמית, אלא נדרשת אקטיביות ארוכת טווח, ושאין לנו פריוויליגיה להתייאש כי אז נאבד את חרותנו באמת. 

העצמאות היא היכולת לפעול ללא תלות באחר, להאמין אמונה חיובית בעצמי ללא קשר למה האחר חושב עלי, יכולת הפעולה העצמית וחופש מחשבתי שאינו נשלט עי אחרים. כדברי נלסון מנדלה- ניתן לכלוא את הגוף אך לא ניתן לכלוא את הנפש. אלא אם ניתן אנו כח זה לאחר.

בחודש זה אני מציעה לכל אחד ואחת לעשות תהליך עצמי של חירות-זכרון-עצמאות.

  1. מה הרצון/ צורך שאני שואפ/ת לממש?
  2. מה החופש בחירה שלי- מה הדרך הנכונה לי? מה הפעולות המחשבות הרגשות והאמונות שאני מאמצ/ת?
  3. אילו זכרונות מעברי היוו שיעור עבורי- תהליך למידה של מה נכון לי ומה לא נכון לי, מה בריא לי ומה לא בריא לי ומה אקולוגי עבורי- מה המחירים שראוי לשלם ומהו מחיר כבד מדי?
  4. מה תלוי בי- גם בסיטואציות בהם השליטה היא חלקית- עדיין מה תלוי בי? מה הדברים עליהם אני יכול/ה להשפיע ותוכם מ הו הדבר האחד שכשאשפיע עליו יצור שינוי ויקדם אותי.
  5. מהם חיים ראויים וערכיים בעיני? מתי אני עומדת בערכים שלי ומתי לא ואיך אוכל להתחייב לערכים שונים בו זמנית? 

מאחלת לך שחייך יהיו מתוך חירות זכרון ערכיות וראויות ועצמאות.

באהבה רונית.

להשתלמות בת היומיים מיינדפולנס והחוויה הסומאטית- יש ללחוץ כאן.

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP