יצירתיות בטיפול כמרחב למימוש עצמי- ואמון המטפל ביכולות המטופל

אישה מושכת חבל
תוכן עניינים

מאת איכבום ורד בוגרת ומטפלת המרכז

ביושבי לכתוב מאמר בנושא האמור מצאתי את עצמי מתלבטת באיזה כיוון להתמקד כיוון שמדובר בתחום עצום ורחב והחלטתי להתמקד בעניין שהוא  בעיני המוקד והבסיס בקשר טיפולי . הכוונה היא ליכולת של המטפל לראות במטופל עולם יחודי ושלם בפני עצמו ולגשת  עם קשיבות מלאה פתיחות וגמישות דבר שיוביל באופן טבעי ליצירתיות בטיפול. 

ובהמשך ארחיב על כך

רעיון זה מתקשר לגישה  של  קרל רוגרס  אשר טען שבכול אדם טמונה נטייה מולדת למימוש עצמי  אשר דוחפת אותו להיות העצמי הטוב ביותר שהוא יכול.

ובכך מתחבר  לגישתו של ויקטור פרנקל  אשר האמין שאנשים הינם טובים מטיבעם ויכולים להתמודד ולשמור על אנושיותם   גם במצבים קשים. הטיפול מבחינתו הוא מסע של משמעות ויצירה חיצונית המתבססת על יכולת האדם להתעלות על עצמו.

בהמשך לאותם תאורוטיקנים אני סבורה כי אמונה במטופל וכוחותיו  הינה בסיס התחלתי .זאת לצד הנחה שהיצירתיות  כבר קיימת אצלו.

בנוסף לכך הקשבה מודעת  מתוך סקרנות אמיתית לתכני הדיבור צורת הדיבור ,שפת גוף  וניואנסים יאפשרו להכיר לעומק את המטופל  מאווים תחושות חששות וחסמים.

ברצוני לשתף במקרה מחדר הטיפולים. מטופלת בשם דנה-שם בדוי אשר סובלת מחרדה חברתית  מגיל צעיר.

דנה בחורה נאה כבת 30 יושבת מכווצת ומכונסת בכסא. שפת הגוף שלה סגורה אינה יוצרת קשר עין. אישוניה מתרוצצים ימינה ושמאלה. מדברת בלחש ומתקשה לענות על שאלות. ניסיתי בכול דרך לתקשר איתה אך כול שאלה לגבי עולמה הפנימי ואף תחומי עניין שלה נענו באותה תשובה.

"לא יודעת"

לבסוף ביקשתי ממנה לספר על מקום יפה שביקרה בו. להפתעתי סיפרה על טיול בהרים בויאטנם. הוסיפה ואמרה " הבנתי שזה המקום שחיפשתי,זה המקום שאני צריכה להיות בו".

משפט זה מהווה קצה חוט  שניתן למשוך אותו  ולגלות בעזרת חקירה עולם תוכן עשיר. ניתן לקיים דיאלוג מילולי ולתשאל -מחשבות רגשות תחושות ,דימויים  זיכרונות  וגם להשתמש באמצעי המחשה נוספים ויזואליים שמיעתיים  תנועתיים , ואמצעי עזר שונים כגון קריאה כתיבה או כול גירוי אחר על מנת להגיע להבנה טובה יותר של המטופל את עצמו ומציאת משמעויות חדשות בסיפור שלו.

לגבי המקרה של דנה בהמשך אותה שיחה נזכרה בגעגועים בסבתא  שלה שהיתה עבורה דמות מיטיבה ותומכת  ועד כמה היא חסרה לה בבגרות וברגעי בדידות.

בדוגמה זו מודגם שיתוף פעולה בין אמירות מסוימות  של המטופל דרך האזנה דקה ורגישה של המטפל על מנת להגיע להבנה טובה יותר של המטופל את עצמו וקבלת משמעיות חדשות בסיפור שלו.

רק מתוך האזנה דקה, ומציאת אותו חוט שני, טיפול מהווה יצירתיות המובילה להעצמה ומימוש ומחזקת את המטופל.

בעיני הצלחת טיפול היא יכולת המטופל  להכיר את עצמו צרכיו ומאוויו להיות נאמן לעצמו ולממש את עצמו במיטב האפשרי.

אי מימוש הגרעין האוטנטי  עלול להיות כרוך במחיר של תיסכול והחמצה.

הדרך לתרגול הקשבה היא 1. למשאב אותנו המטפלים עי נשימה, התמתחות, שתייה, ריחות נעימים, התמקדות פנימה ו2. לאחר מכן מציאת חבל השני בין הנפש שלי המטפלת לנפש המטופלת 3. עקיבה בשלישית- אחרי החוויה שלי המטפלת, חווית המטופלת והאינטראקציה בינינו ומתוך האינטראקציה לייצר את אומנות ההעצמה והמימוש.

זו תזכורת עבורינו המטפלים לגשת למטופל בצניעות בכבוד ובכובד ראש ולא לשכוח את האנושיות והיצירתיות שבכולנו

ורד איכבום- פסיכותרפיסטית אינטגרטיבית ואחות פסיכיאטרית

ליצירת קשר

veredpt50@gmail.com

‭052-5241817‬

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP