חובת היצירתיות בטיפול או יש רק שיטת טיפול אחת שעובדת! שמשחררת מחרדה וטראומה ומוכחת מחקרית. אחת!

תוכן עניינים

הרבה פעמים

אנשים מתקשרים אלי ולמרכז, מתוך רצון להיפטר מהכאב, הסבל, ואתמול!

וכל אחד מהם שמע על שיטה טרנדית כזו או אחרת

CBT

NLP

MINDFULNESS

EMDR…..

ואז שואלים אותי האם אני מטפלת בשיטה הספציפית

והשאלה השניה שאני נשאלת עוד בשיחת הטלפון הראשונית: כמה זמן זה יקח? 

ויש איזו ציפייה שאני אצליח להניף את שרביט הקסמים שלי ולרפא תוך 4 מפגשים…

יש גם היום ב״שוק״ הטיפולי שיווק של שיטות מהירות כאלו ואחרות…..  ואני בכוונה משתמשת במילה ״שוק״… כי משהו בדבר הזה נהפך לשוק… והאמת כשהתחלתי ללמוד היה מושג קסם ששכנע אותי כסטודנטית בעוצמתה של השיטה שאותה למדתי ….ומן הראוי להאמין בלהט בדברים שאנו לומדים. אותו מושג קסם הוא : ״ מוכח מחקרית- Evidence Based ״ . כשלמדתי באקדמיה בכל תואר הגישה הדינאמית, היתה השלטת ואז הראו מחקרים המוכיחים את יעילותה, כשהרחבתי את אופקי מחוץ לתארים אל לימודי התעודה הגיע תור ה טיפול הקוגניטיבי התנהגותי- CBT ושוב היו מחקרים מרשימים על יעילות השיטה. ואז למדתי טיפול באמצעות מיינדפולנס ושוב היו מחקרים מוכחים ליעילות המיינדפולנס. וככל שהשנים עוברות ועולם הפסיכותרפיה מתפתח כך כמות השיטות השונות והמשונות גדלה.

אז מה זה בעצם אומר ״מוכח מחקרית״?

בתור מישהי שעבדה 15 שנים בבית חולים, במערכת הציבורית, הייתי עדה למספר מחקרים לא מבוטל הן בעולם הבריאות הפיזית והן בעולם הבריאות הנפשית. וכל המחקרים הכמותיים עובדים לפי אותו פרוטוקול.

בשלב הראשוני של המחקר, כשיש אישור של ועדת אתיקה/ הלסינקי לבצע מחקר על אנשים מחליטים על קריטריונים להכללה וקריטריונים להדרה. מה זה אומר ? שבעצם מחליטים אילו אנשים יכולים להשתתף במחקר, ואילו אנשים אינם יכולים להשתתף במחקר. על פי רב. מקרים מורכבים יותר הכוללים בין השאר אך לא רק: תחלואה כפולה, ממושכת, מורכבת , טיפולים קודמים שכשלו, סימפטומים מסויימים, אינם יכולים להיכלל בשלבים הראשונים של המחקר. פעמים רבות הם גם לא יכולים להיכלל בשלבים המתקדמים של המחקר.

תחשבו רגע שאם הייתי בוחרת בפינצטה את ״המטופל האידיאלי״ : שתמיד מגיע, עושה כל מה שאני מבקשת, משתף פעולה, לא סובל מסימפטומים קשים, בעל מודעות מלאה….. ואז אומרת שיש לי 100% הצלחה התחושה היתה שזה לא חוכמה. אז המציאות היא שכשאומרים שמשהו הוא מוכח כמותית מחקרית… זו רק דרך אחת של בדיקה. יש מחקרים איכותנים בעלי הרבה יותר מידע, ודיווחים אישיים ותצפיות נוספות שהנן בעלי ערך לא פחות משל המחקרים הכמותיים אשר משתמשים בקריטריונים להכללה, הדרה, ואומרים שסימפטומים מסויימים מהווים קונטרה אינדיקציה- התווית נגד לטיפול או מחקר כזה או אחר.

האמת ששיטות מוכחות מחקרית בעיני מצד אחד חשובות מאחר והן מוכיחות יעילות ונותנות סדר, מבנה ואתיקה טיפולית, אך מצד שני הנן נוקשות ומגבילות ומוציאות את כל הרוח ממפרשי המוזה של יצירתיות הטיפול.

אז איך מכניסים יצירתיות לעולם הטיפול והופכים את הטיפול לאומנות עילאית במקום תחום בינוני? ו מהי אותה שיטה נכספת? יעילה? שתרפא ותשחרר מכל המכאובים בצורה מהירה אחת ולתמיד?

כמו שבאומנות אנו לא צובעים ומציירים רק בצבע אחד, ( אפילו אם מציירים הבשחור יש את הרקע הלבן, והגוונים של האפור) יש רק שיטת טיפול אחת! מוכחת! וזו השיטה שמערבבת את כל השיטות יחד……. זאת שבה המטפל לא מצפה שהמטופל יתאים את עצמו למה שהמטפל למד… אלא שהטיפול ילך לפי היכולות של המטופל כאשר במהלך הטיפול אפשר להרחיב את היכולות הללו. טיפול שלוקח בחשבון שמה שיפה במין האנושי זה שאנחנו שונים, משונים, ייחודיים, ואין באמת פרק זמן אחד מוקצב לריפוי, שיטה אחת שהיא ה- שיטה. ואם שיטה אחת לא עבדה… או שמטפל אמר שהטיפול יקח 8 מפגשים והיה צריך עוד 8…. זה לא כישלון! זה לא אומר שהכל אבוד! זה פשוט אומר שעולם המדע היום עוד לא יודע את כל התשובות- רחוק מאוד מזה ולכן מדע הוא פעמים רבות בסך הכל עוד צורת חשיבה ולצידו חייבים להיות סקרניים, נטולי אג׳נדה, ויצירתיים לעין ארוך. כלומר שהדרך היחידה לעבוד זה אם ראש פתוח, מתוך הנחה שבכל רגע אולי נגלה שמה שחשבנו שנכון כבר לא נכון…להיות יצירתיים . אומנות היא:

  1. יְצִירָה שֶׁשֻּׁקְּעוּ בָּהּ כִּשָּׁרוֹן רַב וְטַעַם מְעֻלֶּה; יְצִירָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ כְּדֵי לְהַנּוֹת אֶת הָרוֹאֶה אוֹ אֶת הַשּׁוֹמֵעַ וְלִגְרֹם לָהֶם לחֲוָיָה….
  2. .מְלֶאכֶת מַחְשֶׁבֶת, מַעֲשֵׂה יְדֵי אָמָּן
  3. תפקידו של האמן הוא להסב את תשומת לב האנשים למראות, לתופעות, ליופי ולכאב. הרי השקיעה הייתה כאן תמיד, מאז שהאדם החל להתקיים ולחשוב ולהבין דברים. אבל ככל הנראה לא הבחין איש ביופי של השקיעה עד שהצייר הראשון צייר את השקיעה והסב את תשומת הלב האנושית ליופייה. כך מציגים האמנים במשך אלפי שנים את מה שהם רואים מסביבם. ברגישות ובעיניים בוחנות הם מאתרים את היופי והסבל, את העליבות וההדר, את הגדולה והנמיכות, את הניצחונות והתבוסות של רוח האדם. כשהם מנציחים את כל אלו באמנות, הם "מכריחים" את הצופה להבחין גם הוא בדברים ולקחת עליהם אחריות. ( אנציקלופדיית אאוריקה)

והרי לעניות דעתי הגדרות אלו מתארות באופן נפלא את עולם הטיפול. ובעיקר אומנות שמה סימן שאלה על כל דבר, חוקרת ומחפשת זוויות חדשות. בדיוק כמו שפעם חשבו שאולקוס זה משהו רגשי והיום יודעים שזה חיידק ולוקחים אנטיביוטיקה וזה עובר…. תמיד לשים סימןם שאלה על מה שהאקדמיה מספרת לנו,,, או המורה… תמיד לשאול האם יש עוד אפשרויות… ותמיד להתאים את השיטה הטיפולית למטופל… ולא לאחז בקרני המזבח….

רק שיטה המשלבת כמה שיותר שיטות, ומתאימה באופן אישית את הטיפול היא ה- שיטה! ולכן כל שיטה היא טובה, לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות… אבל אם באמת היו מטפלים שמצליחים ב4 מפגשים בשיטה אחת לרפא מבעיות כבר כולנו היינו בריאים לא?

והרבה מחקרים שטענו ש CBT עדיף על הגישה הדינאמית או ש EMDR עושה ניסים, או שמיינדפולנס יוצר פריצות דרך בזמן קצר… היום טוענים שהשילוב בין השיטות נותלן את התוצאה הטובה ביותר. וגם לא כל שיטה מתאימה לכל אחד…..

אז כשבאים לשחרר אדם מכאבו מאוד חשוב לא להבטיח אגדת היה היה…. עם סוף טוב תוך 4 /8/12 מפגשים……כל אחד והקצב שלו, כל אחד והשיטה שלו, וכשמשהו אחד לא עובד לנסות משהו אחר…..

אז בעצם ה ש י ט ה – זה שילוב שיטות והתאמת הטיפול באופן אישי למטופל!

התאמת הטיפול למטופל, השילוב של צבעים שונים מעולמות טיפול שונים היא אומנות לשמה , ורק כך טיפול נהיה אפקטיבי.

אז אני מזמינה אתכם להיות יצירתייםבעולם הטיפול, להפתיע, ולצאת מהקווים.

באהבה רונית

אם הנך מעולם הטיפול אשמח אם תוכל לענות על השאלון הבא ……המענה לוקח מספר דקות ויאפשר לי למקד את מה שאני מפרסמת למטפלים. ואני אודה לך מראש. לכל מי שיענה – יקבל במייל הטבה כלי בתחום/ נושא המעניין אותך.

למענה על השאלון יש ללחוץ כאן

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP