"על מנת להנות מחירות עלינו לשלוט בנו מבפנים " וירג'יניה וולף

מאת סיגלית ברזילי

אחת מזכויות האדם והאזרח הינה הזכות לחרות. זכות הנובעת מהאמונה כי בני האנוש הינם יצורים תבוניים ועצמיים ששואפים להיות בשליטה על חייהם ולכוון אותם על פי רצונם ובחירתם בד בבד עם נשיאת האחריות על בחירותיהם ותוצאות מעשיהם.

לאורך ההיסטוריה והתפתחות התבונה האנושית, התפתחה הפילוסופיה של החרות. משנתו של ישעיהו ברלין מציגה "תפיסת החרות" בשני אופנים: " חירות חיובית" – מגדירה את החירות כמימוש עצמי של האדם התבוני , חרות שאנו מכנים היום הומניזם . מול מושג " החרות השלילית" שהיא מצב בה רצונו של האדם אינו עומד בפני שום הגבלה. "החרות החיובית"  מנסה לפתור את הקונפליקט הנצחי בין בני האדם בחברה ע"י שליט או בחירת העם ביישות שלטונית – שמכירים ויודעים את האינטרס האובייקטיבי של הכלל , ואוכפים או לעיתים כופים אותו על הכלל.

מנגד "החרות השלילית" כופרת מיסודה ברעיון של יצירת חברה הרמונית , אלא מבוססת על ההנחה כי אין טוב אחד בעבור הכל וחרות בחברה מאפשרת ביטוי למקסימום אינטרסים של מקסימום אנשים, זו למעשה  התפיסה הליברלית שאומרת כי את החרות ניתן להגדיר גם בדרך החיובית וגם בדרך השלילית . 

ההגדרה הליברלית של חרות – בהחלט דורשת מהפרט תודעה של אחריות עצמית ,פיתוח מוטיבציה מייצור עצמי, תביעה פנימית ליצירת משמעות וערך עצמי המתלווים לחוויית החופש. לכן תהליך קבלת החופש ע"י האדם , ההכרה בזכות הבחירה הינה תהליך שבהחלט יכול להחוות כאיום – קבלת החרות והחופש לבחור מביאה עימה אחריות ופיתוח היכולת לקחת אחריות.

רוב המקרים בחדר הטיפול קשורים בארגון אמונות פנימי, עקב חוויות חיים – לחסר ברעיון החופש בחוויית הקיום או תבונת חרות לא מפותחת . הנסיבות אינן רק אישיות וסביב אירועים בחיים – אלא בהחלט גם תקופתיות, תרבותיות ,וחינוכיות . דרישות החברה המודרנית מאופיינת בתובענות להישגים, יצרנות ותרומה לחברה מאיימות על צורכי הפרט לצמיחה והחופש להיות נאמן לפוטנציאל האישי . 

ואנו יכולים לפגוש זאת בדפוסים התלותיים ,בביטול העצמי ומנגד השתלטן הנוקשה . את המטופל החש איום מהסביבה והופך להיות התקפן ההורס. האדם שיתאים עצמו ברמת הזהות לרוב סביבו ולדרישות החברה ויתרחק מעצמו האותנטי . ההשפעה תקרין ישירות על ההתקשרויות של האדם וכן על האוריינטציות אותם יפתח במערכות.

לכן, יש חשיבות עליונה להעלאה ולמידה בחדר הטיפולים – של זכות החרות ואת חוויית החופש- כחלק בסיסי אינטגרלי בתהליך הטיפולי המרפא. הצעדים הראשונים להכרת החרות הפנימית משמעותם ועומקם הוא בפיתוח ההכרה של האחריות האישית על החוויה , למידת המסוגלות להחזיק רגש, תחושה . למידות אלה של המטפל והמטופל ייעודם הוא להקנות ולהחזיר למטופל את הידיעה והתובנה כי כפתור החרות החופש והשליטה בעוצמות של חוויות, מחשבות, רגשות התנהגויות הן שלו ובשליטתו, האחריות המתלווה לחופש והחרות הפנימית ברת טיפוח עצמאי .

הריפוי הפנימי , הצמיחה והתודעה הבריאה תתפתח כשהאדם ילמד להשתמש בחרות ובחופש הפנימי כמנגנון לשימוש ושליטה בכוחות  העומדים לרשותו, למימוש כישוריו ויכולותיו ללא תלות והשפעה חיצוניים.

בביליוגרפיה:

שני מושגים של חירות / ישעיהו ברלין.

משמעות החופש מגישה בינאישית/אריך פרום

סיגלית ברזילי מנכלית שותפה, פסיכותרפיסטית אינטגרטיבית

תגובות

תגובות

About the author: סיגי ברזילאי

פסיכותרפיסטית אינטגרטיבית, שיקום לקויות למידה, ספורט טיפולי, מטפלת בחרדות וטראומה לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז בכל הגילאים.בעלת ניסיון של 30 שנים בתחום הטיפול.בוגרת המסלול לפסיכותרפיה אינטגרטיבית.סופרווייזרית של סטודנטים במרכז