מפרויד ועד NLP איך ניתן לפתור חרדה בלי לחקור שנים את ילדותינו

שעון - עכשיו
תוכן עניינים

בעולם הפסיכולוגיה שהתחיל פחות או יותר עם עבודתו של זיגמונד פרויד, ועם הפריחה של עולם הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה גם לפני כ50 שנה, ואפילו היום בעולם הפסיכולוגיה המודרנית, הנחת העבודה הייתה ועודנה, שאם נבין מבחינה היסטורית מה השתבש ומאיפה הבעיה התחילה, נוכל ליצור שינוי. 

האמונה היא שברגע שנבין את מקור הבעיה, נגיע למין הארה ואז ייווצר שינוי. ובכן, זה לא עבד. בדיוק כמו שגם ההבנה של אדם (לאחר בירור מעמיק של עברו) שהדבר שגרם לו להתחיל לעשן היה הרצון הכמוס למשוך תשומת לב ולכן הוא התחיל לעשן, כדי לעשות רושם על החבר׳ה, לא תגרום לו להפסיק לעשן. 

 

במובנים רבים התהליך הפסיכולוגי הוא מסובך, הוא גם ארוך ובהתאם גוזל זמן רב. 

ממש השבוע פנה אלי בחור כבן 30, שטען שהוא סובל מחרדות כבר תקופה ארוכה, ולפי דבריו הוא סובל מהן ״מהיום שנולד״. הוא טופל כחמש שנים אצל פסיכולוג ולאחר שהבין שהטיפול הפסיכולוגי לא עזר והוא לא התקדם לשום מקום, הוא החליט לפנות לדיסציפלינה טיפולית אחרת… 

 

העולם בו אנחנו חיים היום הוא עולם טכנולוגי מתקדם, שמשתנה בצעדי ענק. וכמו שהעולם מתקדם טכנולוגית, גם עולם הנפש מחפש דרכים להטיב עם מטופלים. טיפולים רבים נחשבים לטיפולים ״מהדור החדש״ כגון CBT, EMDR, ACT, מיינדפולנס, מדעי האושר (תחום מחקרי שזוכה לתאוצה ולאהדה רבה בקרב מטפלים, בו חוקרים את מהות האושר ומחפשים כלים מעשיים, מבוססי מחקר שיכולים להעלות את רמות האושר האנושי). כל אלה לרבות הכלים שלאט לאט תופסים אוהדים והכרה בעולם הטיפול הקונבנציונאלי מאפשרים הטבת מצבם הנפשי של אנשים רבים וזה מבורך. 

 

אחד מתחומי הטיפול הללו זו שיטה שלמרות ההצלחות הרבות עם מטופלים והעובדה שנעזרים בה מטפלים קונבנציונליים כגון פסיכולוגים, רופאים ופסיכותרפיסטים ולמרות שגם שיטה זו שייכת לעולם הטיפול החדש, היא עדיין לא נכנסה באופן מוצהר לעולם הטיפול הפסיכולוגי. 

ואני מדברת על שיטת ה – NLP:  Neuro-Linguistic Programming

ההגדרה המקובלת לNLP היא: ״חקר מבנה החוויה הסובייקטיבית״. ובעצם באמצעות NLP אנחנו חוקרים התנהגויות מצליחות. את זה אנחנו עושים באמצעות חקר המחשבות המצליחות, שיצרו התנהגות מוצלחת.

 

בעצם אמצעות NLP אנחנו חוקרים איך הנורולוגיה שלנו עובדת ואז מוצאים אנשים עם מומחיות בתחום מסוים ואז חוזרים ומשחזרים את מה שהם עושים עד שאנחנו מצליחים לייצר לעצמנו את אותן התוצאות.

 

נועם חומסקי, בלשן ופילוסוף אמריקאי ממוצא יהודי, היה הראשון שמיפה נוירולוגיה לכדי התנהגות אנושית. הוא פיתח את המודל של בלשנות טרנפסורמטיבית. על בסיס עבודתו של חומסקי, מפתחי הNLP ד״ר ריצ׳ארד בנדלר ופרופסור ג׳ון גרינד (שנחשב לאחד מגדולי הבלשנים) פיתחו את המודלים השפתיים שהם דגמו, מה שהפך לאחר מכן לתחום שלם של השפעה באמצעות שפה ומה שאנחנו מכירים היום כNLP. 

בנדלר וגרינדר התרשמו מהעבודה של נועם חומסקי, למדו אותה והבינו שהם יכולים ליצור גשר, בין עבודתו של חומסקי, למה שהם זיהו בעבודתם עם אנשים בדמות תבניות שפה, לכדי כלי יישומי.

בשונה מעולם הפסיכולוגיה הNLP הוא כלי פרקטי ביותר ומאפשר יצירת שינויים כאן ועכשיו בהקשרים טיפוליים רבים. 

בעבודתם בתחילת הדרך מפתחי הNLP, בדקו מה היא בדיוק הבעיה של המטופל – מה הוא לא מצליח לעשות, הם חיפשו מי כן הצליח לעשות זאת, או מי השתחרר מהבעיה, דגמו את היכולת הזו ולאחר מכן הם ישמו זאת עם המטופלים שלהם. 

באמצעות NLP הבינו איך ניתן לגרום לאנשים להשתחרר מבעיות וקשיים רגשיים ובמהירות גדולה. 

ההבנה הייתה שמבחינה נוירולוגית פיתחנו תבניות מסוימות במוחנו. חלק מהתבניות היו נפלאות ושרתו אותנו בצורה נהדרת ואחרות היו ממש לא אפקטיביות. השאלה הייתה בעצם; איך לגרום לתבניות שהן לא אפקטיביות עבורנו להפסיק לעבוד ואיך אלה שהן אפקטיביות עבורנו שיהיו התבניות הדומיננטיות.

אחת הדוגמאות המצויינות לכך הוא תהליך ה fast phobia cure  – תהליך ריפוי מהיר מפוביה. תהליך שבאמצעותו מטפלי NLP מקצועיים ומיומנים יכולים היום לשחרר אדם מפוביה באמצעות התהליך הפשוט הזה, בכ20 דקות של טיפול ולשלוח אותו לדרכו נטול פוביה.  

 

עבודת הNLP מבוססת ברובה בחלק ה״לא מודע״ של המטופל, ומאפשרת למטפל המקצועי לזהות במהירות תבניות הרסניות, דפוסים ואמונות מגבילות, וליצור בהם שינוי אפקטיבי ויעיל בזכות המיומנות שנדרשת מכל מטפל NLP לדעת לעקוף את מחסומי ההכרה ולגשת ישירות לרובד הלא מודע ולאפשר לשינוי להתרחש. 

 

בעיני, טיפול ״העולם הישן״ כבודו במקומו מונח, ומבלי הידע והמחקר שנעשו בו חרף השגיאות לאורך הדרך, אם העבודה הזאת לא הייתה נעשית, לא היינו מגיעים למקום בו עולם הטיפול המודרני נמצא בו היום. והגם שלעניות דעתי, המחקר בתחום הנפש צריך להתקדם מהר יותר ולייצר תוצאות אפקטיביות יותר, היות ורבים מידי עדיין סובלים, יש לנו עוד דרך לעשות ואני תקווה שכמו שבמרכז שלנו אנו מלמדים את רוב השיטות שציינתי לעיל ומראים איך כל אחת מהן עומדת בפני עצמה ואיך שילובן מאפשר התקדמות יעילה ומהירה עם מטופלים ויותר מזה, אנו מקפידים להדגיש את חשיבות התאמת הטיפול למטופל ולא ההפך, אני מקווה שהעולם יבין זאת ויאפשר לכולנו עולם טוב יותר ובריא יותר בגוף וגם בנפש. 

מוריה רובין קסוס,

מאמנת מנטאלית אינטגרטיבית, 

טריינרית NLP בינ״ל מוסמכת,

ראש תחום הNLP במרכז לפסיכותרפיה אינטגרטיבית. 

ועו״ד במקצועה.

אתר: leaping-pint.com

054-4354234

 

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP