איך לטפל ומה לעשות כאשר טראומה לא מטופלת הופכת להתמכרות הרסנית

אדם במנהרה
תוכן עניינים

משבר טראומתי הינו כואב, קשה, והופך את עולמנו. פעמים רבות על מנת להימנע מהכאב הן הרגשי והן הפיזי אנו זקוקים להסחות דעת, להנאות רגעיות. המשאבים שלנו שחוקים. המציאות של שנת 2022 היא שהתמכרות כself medication הי בעיה מרכזית כבר מגיל העשרה וחשוב לטפל מאחר ורק כ 10% מהמכורים מקבלים טיפול אצל איש מקצוע היודע לטפל בהתמכרויות, וניסיון לטפל בטראומה לעיתים מגביר את ההתמכרות במקום להשקיט אותה. 

 

טראומה והפרעה פוסט טראומטית מייצרים אצלנו מחשבות חודרניות שלא נותנות מנוח, וכן פלשבקים כך שחיים שוב ושוב את האירוע הטראומטי, יש הימנעות מכל דבר אשר עלול לעורר את הטראומה והסתגרות עד לכדי shut down הן ברמה התפקודית והן ברמה הרגשית, קיים חוסר ויסות רגשי וחושי המייצר עוררות יתר עד לכדי חוסר שעות שינה, חוסר תיאבון והתקפי זעם, וכן רגשות קשים של בושה אשמה ומצב רוח ירוד. על מנת להימנע משלל הסימפטומים הללו מחקרים מדווחים על דיווח של עד 75% מהסובלים מפוסט טראומה כמשתמשים לרעה בחומרים, ולעיתים עד לכדי התמכרות כדי להסיח את הדעת מהכאב. חשוב לדעת מהו המדרון התלול בעולם שבו כולם מכורים למשהו( קפאין, סוכרים, תרופות מרשם, סמים, אלכוהול, מין ופורנו, ספורט, מסכים, הימורים ועוד) ואיך לטפל בתופעה הדוהרת הזו

מקובל להניח כי הסובלים מ-PTSD צורכים לעתים קרובות חומרים ממכרים במטרה לשכך סימפטומים פוסט-טראומטיים. אולם כידוע, בשימוש חוזר ואינטנסיבי, מתפתחת הפרעת שימוש. מכאן הביטוי "טיפול עצמי" (Self Medication) שבא לתאר את השימוש שרבים מבין הסובלים מ-PTSD עושים בחומרים בממכרים כדי לרפא את עצמם.

לצערנו, לעתים קרובות השימוש החוזר והנשנה בחומרים ממכרים לאורך זמן מחמיר חלק מן הסימפטומים הפוסט-טראומטיים ומחמיר את הפגיעה התפקודית, דבר שבתורו תורם לעליה נוספת בשימוש בחומרים ממכרים, כך ששתי ההפרעות מזינות זו את זו. חשוב מאוד להיות מודעים לשכיחות הגבוהה של התמכרויות בקרב אלו הסובלים מ-PTSD, להיות במעקב על השימוש בתרופות\ סמים\ שתייה ולפנות לטיפול בהקדם עם זיהוי הסימנים הראשונים של צריכת יתר. לשמחתנו, ישנם טיפולים יעילים לאנשים הסובלים מ-PTSD והתמכרויות. חשוב ששתי ההפרעות יטופלו יחד אצל מטפל.ת שמתמתחה בשתיהן ( המרכז הישראלי להתמכרויות).

הרבה פעמים מטפלי טראומה מאמינים כי שחרור מהטראומה יוביל להפחתת השימוש לרעה, אך המציאות היא שרק המחשבה על לטפל בטראומה מעוררת דחף לטיפול עצמי והסחת דעת עי התמכרויות.

התמכרות היא תהליך עם מדרג וחשוב להכיר את המדרג.

 -ֿא. שימוש ואינטוקסיקציה- המוביל לשינויים ניכרים בהתנהגות וליקויים בתפקוד, בתפיסה ובחשיבה

-ב. שימוש לא נורמטיבי- אשר אינו עולה בקנה מידה עם הנורמות החברתיות ״הנקיות״

-ג. שימוש לרעה- שימוש בחומרים שלא לפי הכוונה המיועדת ובמינון מוגבר תוך התנהגות בעייתית

-ד. תלות פיזיולוגיתתסמיני גמילה וסבילות- כאשר החומר עושה היי הגוף יאזן בדאון ונוצר קריז.

-ה. תלות פסיכולוגית בפונקציה שהחומר/ התנהגות ממלאים – ליצירת רווחה נפשית.

-ו. תסמונת גמילה- קריז- מצוקה פיזית ופסיכולוגית המייצרים חוסר תפקוד

-ז. התמכרות- תלות עמוקה עד לכדי הרעלה כרונית של המערכת ודחף כפייתי על אף הנזק.

גישות מסויימות מסתכלות על התמכרות כמחלה- 12 צעדים למשל, גישות אחרות מתייחסות להתמכרות כלמידה והתניה התנהגותית עקב חוויות של בידוד ובדידות הניתנים לשינוי.

גישות מסויימות המתייחסות להתמכרות כמחלה מדברים על ניקיון טוטאלי. גישות אחרות פוסט מודרניות מדברות על מזעור נזקים וחיבור גם למימדים החיוביים של השימוש לרעה. זאת על מנת לא לייצר התנגדות אצל המטופלים. אך חשוב לדעת לעשות זאת נכון!

בלייס פסקל: ״ אנשים משתכנעים יותר בקלות מהסיבות שהם עצמם מגלים מאשר מסיבות המגיעות מאחרים.״

על כן חשוב לדבר על חלקים מנוגדים- מה טוב בשימוש? מה הכמיהה ? ומה רע בשימוש? מה הנזק? לעיתים קרובות קיים קונפליקט וחשוב להחזיק את 2 החלקים של הקונפליקט ולא לדחוף רק לחלק אחד. יש חלק שרוצה להיגמל, ויש חלק שלא…..

חשוב להבין שבתהליך הספיראלי הזה יש גם מעידות ונסיגות ולקבל את זה שזהו חלק מהתהליך.

דבר חשוב הן לסובלים מטראומות והן למטפלים בהם. 

מטפלי טראומה חייבים לדעת לטפל גם בהתמכרויות. 

היום הרבה צעירים מעשנים גראס, מהמרים, ומכורים לפורנו ומסכים. המספרים הרבה יותר גבוהים ממה שהתקשורת מעדכנת.

חשוב להחזיק כלים יעילים לעבודה עם התמכרויות. על כן אנו יוצאים בהשתלמות חד פעמית לטיפול בהתמכרויות. כל הפרטים בלחיצה כאן. 

 

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP