איך לעבור את הקיץ בשלום, להימנע מדיכאון קיץ ולהישאר מאושרים

בחורה שמחה
תוכן עניינים

מאת מוריה רובין קסוס

כבר שלוש שנים מאז שהקורונה נכנסה לפתח דלתינו, והנה אנחנו חזרנו כביכול לשגרה, אך יש את אלה שעוד חווים תסמונות ארוכות טוות, מודאגים, ועדיין מתמודדים עם השלכות פיזיות ונפשיות. 

בתוך כל הטירוף הזה כבני אדם ייצר ההישרדות שלנו הוא חזק והחיים הם חזקים מהכל. 

ועדיין אנחנו עשויים להגיע למצב שבו מעצם זה שהחיים עוד לא חזרו למסלולם נעלה על המסלול המהיר להצפה רגשית ועומס נפשי. ובמקרה קצת יותר קיצוני אפילו לדיכאון. 

אולי רצינו כבר לצאת לחופשה, להתאוורר אבל לא מתאפשר מכל מיני סיבות.

אחד הדברים שיכולים להקשות הוא להיכנס לרשתות החברתיות ולראות פוסטים של אנשים שממשיכים את החיים כרגיל, טסים לחו״ל נופשים במקומות אקזוטיים כאילו הקושי רק אצלנו בראש. 

העניין הוא שההתעסקות עם מה שקורה אצל אחרים ומה שאנחנו לכאורה מפסידים או לא מקבלים מעלה אצלנו את רף התסכול והחרדה. 

אנשים בעלי נטיה לדכדוך יכולים למצוא את עצמם בדיכאון אפילו בקיץ. וכן יש מושג כזה ״דיכאון קיץ״ המאפיינים שלו הם אותם מאפייני דיכאון חורף רק מה שמעורר את הדיכאון הוא דווקא הקיץ. 

אולי זה נשמע אבסורד לגמרי שהרי כילדים חיכינו לחופשת הקיץ, לטיולים, לנסיעות, לימים בהם אפשר ללכת לישון מאוחר ולקום בצהריים…  

אז מאיפה מגיע דיכאון הקיץ?

על רגל אחת ומבלי להרחיב יותר מידי על הנושא רק אציין, שדיכאון קיץ היא תופעה שלא רבים יודעים עליה אבל לא מעטים סובלים ממנה. התופעה מתרחשת בחודשי הקיץ, והיא נחשבת ל״דיכאון עונתי״  (SAD)  

seasonal affective disorder 

בארצות הברית לבדה מעריכים שמדובר על 4%-6% מהאוכלוסיה הסובלים מדיכאון עונתי. 

רוב האמריקאים סובלים מדיכאון עונתי בחודשי החורף אבל רק 10% מהם יוגדרו כסובלים מדיכאון עונתי. 

מאמינים שדיכאון הקיץ הוא תבניתי וחוזר מידי שנה בעונת הקיץ.

היות ודיכאון הקיץ תוקף קבוצת אנשים קטנה יחסית אין מספיק מחקרים בנושא. יחד עם זאת העובדה היא שאנשים שנוטים לסבול מדיכאון קיץ יחוו ירידה ברמות האושר שלהם והרווחה הנפשית הכללית שלהם עם העליה בטמפרטורות. 

הגורמים לדיכאון הקיץ הם מגוונים החל מלחץ כלכלי שנובע מההוצאות שגדלות במהלך חופשת הקיץ הילדים עם ״תקני לי, בא לי, ולמה לXYZ קנו או הלך לקייטנת גלישה או חופשה ב…״  שינוי לוח הזמנים שגרה לפעמים יכולה להטריף אותנו, אבל באותה המידה היציאה מהשגרה יכולה להשפיע עלינו באופן שלילי. השעות הלא שגרתיות בהן אנחנו הולכים לישון. השעות הלא מסודרות בהן אנחנו קמים בבוקר וחוסר הסדר בארוחות ובכלל יכולים להשפיע על מצב הרוח שלנו בצורה משמעותית. ״אכזבת קיץ״ לפעמים הציפייה לקיץ משאירה אותנו מאוכזבים כמעט שבורי לב. אנחנו יכולים לפנטז על חוויה אחת ולקבל אותה בעוצמות נמוכות ואז להרגיש מאוכזבים כל כך עד שזה צובע את כל החוויות שלנו. בעיות של דימוי גוף – הקיץ מגיע ואיתו גם העובדה שיותר חלקים מגופנו נחשפים לסביבה בחורף הבגדים קצת יותר סלחניים בקיץ פחות.. כשהחורף עוזב אותנו זה לא אומר שהמשקל שהצטבר עזב איתו. לפעמים הבגדים שעלו עלינו בקיץ הקודם עכשיו לא עושים איתנו חסד וגם אם ננסה להלחם בהם פשוט לא נצליח להיכנס לתוכם. הדברים האלה שנוגעים לדימוי גוף ישפיעו בעיקר על נשים ובצורה קשה יותר על נערות ונשים צעירות. גם אלרגיות יכולות להשפיע עלינו. בקיץ ישנן פריחות שונות שמשפיעות על האלרגיים שביננו ולגרום לנו להרגיש אומללים עד כדי דיכאון. חוסר סבילות לחום תופעה שרק אנשים שסובלים מחום יבינו. אני באופן אישי מסתדרת נפלא עם חום ולמרות שאני אוהבת את החורף אני פחות אוהבת את הקור… מי שסובל מחום עלול להרגיש מותש וחסר אנרגיות עד כדי כך שזה ישפיע באופן שלילי על איכות חייו. לדוגמה אם חם הסיכוי שנצא להיפגש עם חברים או לאימון כושר בחוץ מאוד נמוך ואם אין לנו את המוטיבציה לקום לפני שעומס החום מתחיל אז לא נתאמן כל אלה משפיעים על החוויה שלנו. השוואה היא הרוצחת של האושר. אחד הדברים הגרועים שאנחנו יכולים לעשות לעצמנו זה להשוות את עצמנו לחיי אחרים שנראים כאילו נלקחו מאיזה ז׳ורנל של החיים המושלמים. הציפייה החברתית לכך שנהנה מהקיץ באותן הרמות כמו אחרים יוצרת ציפייה לא מציאותית שיכולה לגרום ללחץ קשה כאילו הם מחוייבים להיות בדיוק כמו כל האחרים במדיות החברתיות ולעשות את כל חוויות ה״פאן״ שהם לקחו בהם חלק ובמידה ונאלצתם להישאר בבית מסיבה זו או אחרת הקינאה יכולה להביא ליצור תחושת דיכאון על כך שהסטטוס החברתי שלנו הוא שונה. השוואה הזאת היא הרסנית, אם היינו רק יודעים כמה אנשים מזייפים את ה״פאן״ שלהם עבור המדיות החברתיות היינו משאירים אותם להנות עם הפאן שלהם ודוגמה טובה לכך יכולה להיות סיפורה העצוב של בריטני ספירס שהודתה לאחרונה במשפט המתוקשר נגד אביה שמהווה האפוטרופוס שלה מזה כ13 שנה, בו היא מספרת בקול שבור לשופט שהחיים שהיא מציגה ברשתות החברתיות הם מזוייפים ושהיא אומללה ביותר…

ישנם אנשים בעלי נטייה גדולה יותר לחוות דיכאון עונתי ודיכאון קיץ בפרט, עליהם אולי אפרט בהמשך במאמר נפרד. אבל הייתי רוצה להתייחס דווקא לאופן שבו אפשר להתמודד עם דיכאון הקיץ בצורה יעילה. ולנהל אותו כך שניפרד ממנו ונשתחרר ממנו, או במידה ואנחנו מטפלים נדע לזהות אותו ולתת למטופל שלנו טיפול יעיל. זיהוי הוא א׳ ב׳ של טיפול טוב לכן ככל שאנחנו מודעים לכך שיש תופעה כזאת יכול להיות 50% מהדרך. 

ועכשיו איך נוכל לעזור לעצמנו ולאחרים לטפל בתופעה ולכל הפחות להפחית את תסמיניה?

  1. שינה איכותית היא חשובה ואפילו קריטית כדי למנוע דיכאון מכל סוג כמו דיכאון מג'ורי,  ובוודאי שדיכאון עונתי מסוג דיכאון קיץ. תיעדוף השינה ושינה בזמנים קבועים בכל יום יכולים לעזור. חשיפה לאור טבעי עם ההתעוררות, עשויה לעזור עם הסדרת הפרשת המלטונין בגוף. דבר חשוב נוסף הוא שמירה על חדר  נמוכה בחדר בזמן השינה והחשכת החדר יכולים לעזור לשינה טובה. 
  2. שמרו על שגרה בריאה ולוח זמנים יש אנשים שבלי לוח זמנים מסודר לא מוצאים את עצמם עד כדי דיכאון קיץ. עבורם לו״ז מסודר הוא לא מעיק אלא יכול לעזור להם להפחית תחושת חרדה. 
  3. משקפי שמש, כמה שזה עשוי להשמע מוזר, שימוש במשקפי שמש היא חיונית עבור כאלה שהשמש היא בהירה מידי, הם עשויים להרגיש חוסר נוחות עד כדי כאבי ראש ואת אלה אפשר למנוע ע״י משקפי שמש כהים. 
  4. פעילות כייפיית ומהנה – אחד הדברים שאני הכי ממליצה עליהם הוא להעלות את הורמון ההנאה בגוף שלנו, הלא הוא הדופמין. כשיש לנו מהנה לצפות לו, מפגש עם חברים, הופעה, טיול ודברים דומים יכולים לעזור לנו למנוע את דיכאון הקיץ. מה שזה לא יהיה חשוב שנקבע לנו ימי כיף כאלה ונכניס אותם ליומן והכי חשוב לדאוג לקיים אותם וחשוב יותר פשוט להיות ברגע ולהנות :). 
  5.  כושר גופני הוא נהדר להעלות את האנדורפינים בגופנו. 
  6. חברים – או קשרים חברתיים, מה שזה אומר לכל אחד מאיתנו. החיבור האנושי הוא עצמתי מעבר למה שאנחנו יכולים לדמיין. בין אם זה לצאת עם חברה למסע קניות או להיפגש לבירה עם חבר או לעזור לאדם אחר, או פשוט לבלות עם אדם אחר ורצוי כזה שמרים לנו את מצב הרוח כדי לאפשר לנו להשתחרר ומהר מתופעת דיכאון הקיץ. 
  7. חשוב שנאפשר לעצמנו להירגע. לשכב לנוח להירגע בין אם באמצעות מדיטציה מונחית או מדיטציה עצמית. האזנה למוזיקה שקטה, מקלחת קרה או אמבטיה מפנקת מה שעובד לכם שיכול לעזור להירגע, להרפות ולשחרר יכול לעזור. 

במקרים בהם האפשרויות שפורטו כאן אינן מספיקות והקושי ותחושת חוסר המסוגלות הופכים קשים, ההמלצה היא לעבור לאיש טיפול שיידע לתת מענה נכון. 

ומה אנחנו כאנשי טיפול יכולים לעשות? 

כמובן שבבחינת כל מקרה לגופו, ארגז הכלים שלנו כמטפלי המרכז לפסיכותרפיה אינטרגטיבית הוא רחב ומאפשר לנו לתת מענה אפקטיבי לכל אדם. 

במקרים כגון ״שינוי לחץ זמנים״ עבודת משולבת של עולם הNLP עם CBT יכולה לייצר תוצאות מצויינות. ״אכזבת קיץ״ יכולה גם היא לקבל מענה נהדר בשילוב שתי הגישות שציינתי בין אם נעבוד עם פרוטוקול בק להתמודדות עם מחשבות אוטומטיות שליליות או עם תהליכים בדמיון שיכולים לעזור לנו לעבד את החוויה שלנו מחדש בצורה בריאה יותר. גם ענייני דימוי גוף יכולים לקבל מענה בכל אחת משתי הגישות או שילוב של שתיהן יחד. ואפילו אפשר לתת מענה איכותי לנושא האלרגיה ע״י תהליכי ריפוי מתוך עולם הNLP ולעבוד בצורה ספציפית עם תהליך הריפוי מהאלרגיה שמייצר תוצאות פנומנליות למי שעבר את ההכשרה בתהליך ומיומן בו. מצבים בהם גישות אלה אינן עובדות אפשר לתת מענה עם כלי IEMT ו/או EMDR ולשלב אותם גם עם מיינדפולנס. 

השורה התחתונה היא שכל עונה היא עונה מופלאה להרגשה נפלאה! והחיים לא נועדו כדי שנחייה אותם בסבל. 

ואחת מהסיבות שהקיץ יועד לו באופן מסורתי בכל העולם הוא לחופשות לגוף ולנפש. 

אז אם אנחנו לא אנשי קיץ זה הזמן שלנו לנצל את ההזדמנות לחופשה שבמקום קריר קצת יותר ואם אי אפשר לעשות את זה במציאות, מכל סיבה שהיא, תמיד נוכל להפליג לשם בכלי הנפלא שקיבלנו בחינם והוא הדמיון. 

שיהיה לכולנו קיץ בריא ומהנה,

מוריה רובין קסוס,

מאמנת מנטאלית אינטגרטיבית, 

טריינרית NLP בינ״ל מוסמכת,

ראש תחום הNLP במרכז. ועו״ד במקצועה.

אתר: leaping-point.com

054-4354234

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP