חזרה בטוחה לשגרה שונה

אבנים על המים
תוכן עניינים

מאת סיגלית ברזילי

ריח הסתיו כבר באוויר, צבע השמיים משתנה , תקופת החגים מסתיימת – כל הסימנים לחזרה למסלול השגרה , יחד עם זאת בתקופה זו בעיבורו של אירוע עולמי , משמעותה של השגרה גם היא השתנתה. המסרים סביבנו משתנים כל הזמן- החמרת הגבלות ,הקלה בהגבלות, תנועה הדרגתית מבלבלת, הדורשת התייחסות שונה וקצת פחות אוטופית על מהותה של השגרה.

בתהליך אותו אנו עוברים בכמעט השנתיים האחרונות , למדנו הרבה הן בתא המשפחתי, הן בתא המקצועי , הקהילה הסביבה והחברה – איך לצלוח ולצמוח מהמשבר, ככל שעובר עוד גל- אנו למדים למצוא כוחות בעצמנו, הנסמכים על הידע, הניסיון והיכולת שלנו. מבינים את החשיבות של לדעת לבקש  ולקבל תמיכה כשצריך, ואנו מתארגנים מחדש באופן המאפשר תפקוד שוטף וטוב דיו. כמו כן, הידיעה הקולקטיבית כי המשבר התנועתי והגלי – משותף לכולנו – שותפות גורל וחוויה משותפת -עובדה ותודעה העוזרת ומעודדת להנעה לפעולה, וממזערת תחושת קורבנות המביאה לקיפאון וחוסר תנועה.

התנועתיות המתמדת בה אנו חיים חידדה את התובנה כי אנו פחות ערים ומודעים לשגרה  כי אנו שוהים בתוכה – יחד עם זאת הבנו עד כמה השגרה מחלחלת ומשפיעה בכל תחומי החיים. ומתוך המשבר ושבירת השגרה יכולנו ללמוד כי השגרה גם עשויה להיות מזיקה, וגילינו עד כמה קשה ומפחיד להשתחרר ממנה, כמו במקרים של הרגלי אכילה, תקשורת וכו'.

כשאני חושבת על מהות ומשמעות השגרה בנקודת זמן זו אני רואה חשיבות עליונה ביעד להוביל כשגרה את האיזון הנכון בין ודאות לאי-ודאות, בין המשתנה לקבוע, בין ההרגל לחידוש ובין השולי לחשוב. 

לדוגמא בשל הטלטלה הרגשית והנפשית אותה חוו הילדים והצעירים בכל תחומי החיים : בתוך המשפחה, ביחסי החוץ- חברים בילויים אינטראקציות חברתיות, בית הספר לימודים, רכישת הידע, תקשורת בינאישית ועוד… חשוב לעגן במקום הבטוח העיקרי והוא הבית-  הסדרים והרגלים שיתמכו במהות שגרה מיטיבה – כגון לפתח ולייזום  שגרת שיחה יומית על אירועי היום, שיתוף חוויות וליבון בעיות מתוך שיח פתוח ובונה, הרגל שגרה המגדל יכולת מפותחת של תקשורת בטוחה ומסוגלות ביטוי שחשובה מאוד להבניית יכולות התמודדות  ולדעת לשתף אחרים במצוקות, מסוגלות למצוא מתוך דיון ושיח פתרונות יעילים מול קושי.

עוגן נוסף התומך בשגרה מסתגלת וגמישה, הוא גילוי משאבים עצמיים שיהוו בסיס איתן לפיתוח החוסן אל מול אתגרים, קשיים, כישלונות, שינויים וכו'. ברמת הגוף: נשימות, תנועה , ריקוד, הרפיית שרירים. ברמת החשיבה : אמרות חסד מעצימות, תמונת דמיון משמחת ומלאת אהבה, העלאת  מחשבות יעילות ויצירתיות לפתרון בעיות . ברמת החושים: חיבוק ,מוסיקה משמחת , ריחות, טעמים של מאכלים מנחמים. 

לשגרה ישנה משמעות עצומה בבניית עולמנו הערכי והרגשי, היציבות של השגרה נדרשת ליצירת הוודאות שעליה יכולה לשגשג ההתפתחות של האישיות, של הנפש, של למידת האסטרטגיות ההתנהגותיות היעילות , של פיתוח הגמישות להשגת האיזון אל מול השינויים. בערנות ומודעות להבניית השגרה,  אנו מקבלים את האינטגרציה בין מקום של ביטחון לצד מקום של צמיחה, מקום של שקט וחוסן לצד חידוש ושינוי. שייכות של משפחתיות וקהילה, לצד יצירת עצמי.

סיגלית ברזילי

sigalit007@yahoo.com

0546602004

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP