ישור עמדות – Aligning Perceptual Positions

משפחה מעיפה עפיפון
תוכן עניינים

פותח ע״י קוניריי אנדראס-בת זוגתו של סטיב אנדראיס ז״ל
אנחנו נמצאים בתקופה שכל בחירה שאנו עושות היא הרת גורל , ומשמעותה חיים או מוות. הבחירות שלנו לא בהכרח מובילות לשיפור חיינו ולחירות. ניתן לומר שההפך הגמור נכון. ובמיוחד עכשיו  חשוב לקחת רגע ולזהות האם אנו לפעמים עושות בחירות לאו דווקא הנכונות לנו, אלא מתוך חשיבה אסטרטגית, או מתוך ניסיון לרצות את הקרובים לנו ואולי מתוך פחד וחרדה ולא מתוך שיקול דעת של השאלה- מה נכון לי? בכל מערכת יחסים אנו לוקחות החלטות המכבדות את הצרכים שלנו, הרצונות ונקודות מבט, וכן את הצרכים, הרצונות ונקודות המבט של האחר. לרב המידע שיש בידינו הנו מבולגן ורועש ברמה הלא מודעת. דבר המקשה על היכולת לפתור מצבים ולשקול את כל האספקטים של הבעיה בו זמנית.

הרבה פעמים אנו פועלות לפי מה האחר יחשוב עלינו- גוף שני, ומדברים לעצמנו בגוף שני ״ את לא בסדר״ לעיתים אנחנו מרגישות בהצפת יתר רגשית וחוות אירוע כמשהו תמידי- גוף ראשון, ולעיתים אנו מרגיות כמו הפרפר על הקיר, או עדשת המצלמה- גוף שלישי.

מהי ברירת המחדל שלך בסיטואציות הדורשות קבלת החלטות לא פשוטה?

על מנת לבחור מתוך חירות -יש ליישר ולקחת בחשבון את כל העמדות שלנו.

דרך אחת ליצור סדר בבלגן ובכאוס היא לאפשר למידע המועבר מכל עמדה לחזור למקור שלו- יישור עמדות.
בנלפ משתמשים הרבה בעמדות/ גופים/ מצב מאוחד/ מופרד. זאת על מנת לאפשר כמה שיותר נקודות מבט, ראיית התמונה השלמה וגמישות מחשבתית בפתרון בעיות. הבעיה מתחילה כשבלי משים העמדות שלנו מתבלגנות וחודרות אחת לשנייה.
החשוב הוא להבחין בין עמדה מאוחדת- עצמית שלי בגוף ראשון בה אני רואה שומעת ומרגישה מתוך עצמי, מאוחדת עם עצמי, לבין מצב מופרד, בו אני מתוך עמדה שהיא מרוחקת ממני ומתוך עמדת האחר.
יישור עמדות הוא בעל חשיבות מכרעת כאשר אנו באות לטפל במישהו מאוד חרדתי, פוסט טראומטי או בדיכאון עמוק. הזדהות יתר עם העמדה העצמית שלי תעורר את הטראומה, החרדה, או הדיכאון לעוצמות קשות. על כן יש חשיבות ליכולת לשלוט במעבר בין העמדות.

העמדות:
עמדה ראשונה– המקום ממנו אנו חוות אירוע. מסתכלת מהעיניים שלי, שומעת מהאוזניים שלי, ניגשת לתפיסות ותחושות שלי. כשאנו נשארות בעמדה הזו כל הזמן נהיות אגוצנטריות ויהירות.
עמדה שנייה– מסתכלות על האירוע מנקודת מבט של האחר באירוע, איך הוא רואה, שומע וחש את הדברים. הבנת החוויה של האחר, השוואה מתוך אמפתיה וחמלה. כאשר מישהי כל הזמן בעמדה שנייה היא תלויה לחלוטין באחר ומבטלת את עצמה.
עמדה שלישית– הסתכלות מעמדה אובייקטיבית, ״ צופה מהצד״ . כאילו שאני רואה סרט, אני הפרפר על הקיר…כשנמצאים כל הזמן רק בעמדה הזו מנותקים וקרים.
לכל עמדה יתרונות וחסרונות. אם מתרגלות את 3 העמדות משמות יתרונות ומכחידות חסרונות.
על מנת לתרגל את העמדות באופן נכון, אנו חייבות לשים לב שלכל עמדה יש רק את המידע מהחלקים שלה , מה שכמעט תמיד אינו המצב!
למשל הרבה פעמים בעמדה ראשונה יכול להיות שיהיו תחושות ורגשות מקול של מישהו אחר ( עמדה שנייה(.

בעמדה שלישית יכול להיות שיהיה רגש או שפיטה עצמית ( השייכים לעמדה הראשונה). ואז אין אובייקטיביות. חוסר סדר זה יוצר בלבול

יישור עמדות- הנו תהליך הממקסם את היכולת שלנו להשתמש בכל עמדה ככלי היוצר בהירות על האמת העצמית שלנו (עמדה ראשונה) אמפתיה אל האחר (עמדה שנייה) וחוכמה אוביייקטיבית (עמדה שלישית).
אנו מבצעים זאת ע״י מתן אישור לאספקטים השונים בחוויה שלנו- מה שאנחנו שומעים, רואים או מרגישים- לקבל את המיקום הנכון והמתאים להם. זהו תהליך מבני טהור ללא תוכן.
התהליך יוצר גבולות ברורים יותר, כבוד גדול יותר לעצמי ולאחר, מעצים משאבים, יותר אפשרויות, הלימה וחוכמה.

הערה: בזמן התהליך תמיד להיות בחדות חושים ולשים לב לשפת הגוף, הראפור והאינטראקציה.

תהליך יישור עמדות:

1.  בחרי מערכת יחסים מורכבת לעבוד איתה:
א. בחרי אירוע אשר חווית בה קושי- בינך ובין אדם יחיד נוסף, שבה תרצי להיות יותר משאבי. לתרגול הראשון של התהליך בחרי אירוע שהנו אינטנסיבי במידה מתונה.
ב. שחזרי את האירוע בדימיון… שימי לב איך את תופסת את האירוע ואיך את מגיבה לו, עכשיו, לפני כל שינוי.

שימי לב איפה את מדמיימת את האדם האחר, המילים שאת אומרת, ושהאדם השני אומר, וכל דיבור פנימי בינך לבין עצמך, והאם את רואה אותם באופן דומה/ שווה..

2. בחני עמדה שלישית.
בחני מה את רואה מעמדה שלישית
א. האם את רואה אותך והאדם השני באירוע- בתוך הזכרון? ( אם את רואה רק את האדם השני צאי החוצה צעד אחד כך שתוכלי לראות גם אותך וגם אותו).
ב. סמני בדיוק איפה 2 האנשים ( את והאדם השני) במרחב האישי שלך באופן מדויק. האם מישהו קרוב יותר אלייך בעמדה השלישית? האם הם עומדים באופן סימטרי מימנך ומשמאלך? או האם אחד מהם רחוק יותר?
ג.האם הם בגובה העיניים אחד מהשני או האם את מסתכלת למעלה או למטה אל אחד מהם?
ד. כצופה האם את מסתכל מתוך העיניים שלך או קצת שונה, מלמעלה, למטה, מהצדדים…
ה. תארי בקצרה עד כמה את רואה דברים באופן בהיר?
בחן מה את שומעת מעמדה שלישית
קולות חיצוניים
א. כצופה , האם את שומעת את 2 הקולות? של עצמך ושל האחר?
ב. מאיפה כל קול מגיע?
ג. איפה ״ נקודת ההקשבה״ שלך? האם הקולות נכנסים לתוך האוזניים שלך או מקום אחר?
קולות פנימיים
ד. כצופה, האם יש לך קול פנימי?
ה. מאיפה הקול בוקע?
ו. מה הוא אומר?  תן דוגמא למשפט או שניים..שימו לב באיזה כינויי גוף הוא משתמש( הוא, היא, אני..)
ז. שימי לב לטונאליות האם היא שלך או של מישהו אחר?
ח. האם את ערה לקולות נוספים מביעים עמדה? אם כן חשוב לחזור על ה-ז שוב על כל קול.
בחני מה א חשה/ מרגישה
א. כצופה תארי בקצרה את תחושותייך…
ב. איפה הרגשות ממוקמים
ג.האם הם ממורכזים בגוף או האם הם מחוץ למרכז.
ד. האם את חשה שכל התחושות והרגשות הם שלך כצופה? או האם חלק שייכים למישהו אחר?
ה. שימי לב איפה מרכז הכובד שלך ממוקם.

3. יישור עמדה שלישי- בקלות לא בכפייה.
יישור מראות
א. תני לעצמך ולאחר לזוז למרחק שווה ממך.
ב. אני את האחר לעצמך מצד שמאל וימין למרכז שלך.
ג. תני לאחר ולעצמך להיות בגובה העיניים שלך ואחד של השני.
ד.  בזמן שאת צופה בעצמך ובאחר תני לנקודת המבט שלך לזוז ישר לתוך העיניים שלך.
יישור קולות
קולות חיצוניים
א. תקשיבי לקולות הבוקעים מעצמך והאחר מתוך הפה שלהם.
ב. תני לנקודת ההקשבה לזוז בדיוק לאוזניים שלך.
קולות פנימיים/ צלילים פנימיים
ג. אם הקול הוא קול הצופה שלך תני לו לצוף לתוך אזור הקול של עצמך ( חזה עליון, גרון ופה) ואפשר לשינויים ספונטניים לקרות. תני לקול הצופה שלך לתאר את האירוע תוך שימוש בכינויי גוף הוא, היא, או הם או שמות האנשים בהם אתה צופה. תני דוגמא למשפט או שניים ( לצורך בירור נייטרליות).
ד. אם הקול של מישהו אחר, תני לכל אספקט של הקול הזה שהוא שלך באמת, לזרום לתוך אזור הקול שלך, ותני לכל אספקט של הקול ששיך לאחר, עמדה ראשונה או שנייה לחזור אליהם. ( אם יש קולות נוספים חזור על צעדים ג-ד).
יישור תחושות ורגשות
א. הזמיני את הלא מודע שלך לאסוף את כל התחושות שזיכו. לעמדה ראשונה, שנייה או מישהו אחר ותני להם לזרום חזרה למקום השתייכותם.
ב. שימי לב לתחושות ומשאבים של הצופה שבאופן אוטומטי נכנסים לגוף שלך.
ג. הרשי לרגשות שלך להתרכז בתוך הגוף.
ד. הרי למרכז כובד המשקל שלך להתרכז בגוף שלך.

3. הכללת עמדה שלישית- צופה
א. האם היית רוצה שעמדה שלישית מיושרת זו תהיה זמינה לך באירועים אחרים? ( אם התשובה ״כן״ המשיכי, אם התשובה ״לא״ עוד לא נעשה יישור מלא ויש לחזור אחורה לצעדים ולבדוק).
ב. תני ללא מודע שלך לשנן ולזכור את העמדה השלישית הזו של הצופה , כך שהיא תהיה זמינה לך בקלות מתי שתרצה.
ג. תאפשרי ללא מודע שלך לשים לב מתי ואיפה בעתיד עמדת צופה בהירה זו תהיה יעילה עבורך כך שתוכלי באופן אוטומטי להיכנס לחוויה הזו בכל זמן שתרצה בעתיד.

חזור על כל הצעדים:
1.בעמדה ראשונה- עצמי-  כשאת נכנסת לתוך הגוף שלך, רואה רק את האדם השני, שומעת את הקולות הפנימיים שלך מתוכך ואת שלו חיצוניים וחש את התחושות שלך.
בחן מראות
א. צעדי לתוך הגוף שלך, כך שאת רואה רק את האדם השני…
ב. אנא הראי בידך איפה את רואה את האדם השני במרחב האישי שלך.
ג. האם אדם השני בגובה העיניים שלך? אם האם הם מעל או מתחת?
ד. מאיפה בדיוק את רואה? האם את רואה בדיוק מתוך העיניים שלך? או האם נקודת המבט שלך הנה נוטה קצת לצד מסויים או למעלה/ למטה?
ה. עד כמה בהירה הראייה שלך את האדם השני?
בחן קולות
קולות חיצוניים
א. האם את שומעת הן את הקול שלך והן את הקול של האדם השני?
ב. מאיפה כל קול בא?
ג. איפה נמצאת נקודת ההקשבה שלך?  האם הקול מגיע ישר לתוך האוזניים שלך? או למקום אחר?
קול פנימי
ד. שימי לב לקולות פנימיים.
ה. מאיפה הקול הפנימי מדבר?
ו. מה הוא אומר? אמרי משפט או שניים כדוגמה. ( שים לב  כאילו כינויי גוף הקול הפנימי משתמש: הוא, היא, אני, הם…)
ז. האם זה הקול שלך או של מישהו אחר?
ח. האם את ערה לקולות פנימיים נוספים? ( אם כן לחזור על צעדים ה-ז).
בחן תחושות/ רגשות
א. תארי את תחושותייך בקצרה.
ב. איפה הם ממוקמים ?
ג. האם הם ממורכזים באופן מדוייק בגוף שלך?
ד. האם את חשה שכל הרגשות הללו שלך? או האם חלק או כל הרגשות הללו שייכים למישהו אחר?
ה. האם את חשה שנתת רגשות שהם בעצם שלך לאדם השני או למישהו אחר?
ו. חושי איפה מרכז כובד המשקל שלך נמצא.

2. יישור עמדה ראשונה- עצמי
יישור מראות
א. הרשי לנקודת המבט שלך לזוז בדיוק לתוך עינייך הפיזיים.
ב. ראה את האדם השני בגובה העיניים. אם הם פיזית גבוהים או נמוכים יותר לא צריך לערוך שינויים אך אתה יכול לקבל תחושה של להסתכל עליהם מגובה העיניים.
יישור קולות
קולות חיצוניים
א.שמעי את הקול של האחר בוקע מתוכו.
ב. שמעי את מה שאת אומרת באופן ברור מתוך הפה שלך.
ג. תני לנקודת ההקשבה שלך לזוז ישירות לתוך האוזניים הפיזיות שלך.
קולות פנימיים
ד. נין לקול הפנימי שלך לרחף לתוך אזור הקול שלך.
ה. תני לקול הפנימי שלך לתאר את הארוע תוך שימוש ב״אני ו״אתה״ לדוגמה: אני רואה___-
אני שומעת_____ אני מרגישה_____ ( אומר את האמת הפנימית שלך).
ו. ני לכל האספקטים הללו של הקול שלך לרחף בחזרה לתוכך- לתוך החזה, הגרון או כל מקום שאליו הוא שייך. ובו בזמן תן לכל האספקטים של הקול שאינם שייכים לך לחזור חזרה לאדם השני או למי שהם שייכים אליו. ( אם יש עוד קולות, חזור על צעדים ד-ו(.
יישור תחושות ורגשות
א. הזמיני את הלא מודע שלך לאסוף כל תחושה ששייכת לאדם השני או כל אחד אחר , ואפשר לתחושות הללו לרחף באופן טבעי לכל מי שהם שייכים אליו.
ב. שמי לב איך את יכולה להרשות לתחושות של עצמך למלא אותך באופן מלא יותר.
ג. עכשיו את יכולה לחוש האם יש איזה שהן תחושות ששייכות לך שנתת למישהו אחר  . אם כן הרשה להם לרחף חזרה אלייך.
ד. הרשה לתחושות שלך להיות ממורכזים בתוך כל הגוף שלך.
ה. הרשה למרכז כובד המשקל שלך לרחף לתוך מרכז הגוף שלך.

3. הכללת עמדה ראשונה
א. האם את מעוניינת שעמדה ראשונה זו תהיה זמינה לך באירועים אחרים? ( אם כן המשך הלאה, אם לא יש לחזור ולבדוק, היישור לא הסתיים).
ב. שימי לב איך זה לחוות את הזכרון כך, לראות בדיוק מהעיניים שלך, לשמוע בדיוק מהאוזניים שלך, לשמוע את הקול שלך מתוך אזור הקול שלך ולחוש את התחושות שלך ממורכזות בגוף שלך.
תני ללא מודע שלך לשנן ולזכור את כל הפרטים של עמדה ראשונה זו, והפוך אותה לזמינה עבורך בזכרונות עבר מתאימים. כמובן שזיכרונות שונים יהיו בעלי תכנים שונים, ההכללה היא על איך אתה תופס את הזכרונות ונוכח בהם.
ג. אפשר ללא מודע שלך להבחין מתי ואיפה בעתיד העמדה הראשונה הנקייה הזו תעזור לך.

1. חיזרי על התרגיל בעמדה שנייה- לחזור לעמדת צופה לאחר שהיית בעמדה שלך ומתוך עמדת הצופה היכנסי לעמדת האחר- עמדה שנייה על מנת לאסוף מידע. שימי לב איך זה להיות האדם השני. לראות, לשמוע ולהרגיש את מה שהוא מרגיש. את יכולה לבחור להישאר או לצאת מתוך העמדה הזו מתי שאתה רוצה. שים לב איך אתה נראה/ נשמע מתוך האדם השני. ( אין צורך ביישור עמדה זו).

2. הכללה:
חזרי לעמדה שלישית, ומתוכה הבאי את כל הידע וחוכמה של עמדה שנייה ושלישית לתוכך בעמדה ראשונה מתוך כבוד עצום אלייך ולאחר. את יכולה לבחור לעזוב את החוויה מעמדה ראשונה או שלישית לפי מה שמשאבי יותר עבורך.
שימי עצמך באירועים נוספים עם האדם הזה ובני מה קורה כשאת זז בקלות בין העמדות. כשאת חושבת על האירועים הללו עכשיו, מה שונה?
שימי עצמך האירועים עתידיים עם האדם הזה ובחני מה קורה כשאת זזה בקלות בין העמדות. אילו שינויים נוצרים?

בנלפ ההומניסטי קיימות גם:
העמדה הרביעית- הסתכלות על הדברים מראיית הסביבה שלי, המשפחה המורחבת שלי, הבניין שלי
והעמדה החמישית- הסתכלות מתוך היקום, הבנה שיש בתוכי אנרגיית אור ואהבה אשר מופצת לכל היקום ומופצת מתוך היקום ומתוכה אני רואה שומעת ומרגישה .גם אם אדם לא מתחבר לעמדה החמישית הרוחנית, ניתן לבקש ממנו לשים בצד את ההתנגדויות רק לצורך התרגול.

יישור העמדות נעשה על 3 העמדות הראשונות אך ניתן לעשות את התהליך גם על עמדה רביעית וחמישית, והנו מאוד חשוב ליצירת עוגנים מתאימים, מצבים משאביים, ועבודה תהליכית יעילה.
בהצלחה

לפרטים על קורס ה NLP VS CBT  הבא שלנו המלמד את 2 הגישות- יש ללחוץ כאן

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP