איך להשתחרר מההרגשה שאנו חצויים לשלמות ושלום פנימי

מאת דב מידן

להרגיש חצויים היא אחת התופעות המאתגרות בחיים אצל רבים.
בהחלטות, בין אנשים, בין שני דברים פנימיים, בערכים שלנו וכו וכו.
השלם שאנו, נחצה לשני חלקים (לפעמים יותר) כאשר לכל אחד מהם
רצונות משלו ודברים שחשובים לו.
אז מתרחש לו מצב בו אנו רבים עם עצמנו (או עם חלק אחר בנו).
זה גם יכול להתחיל בילדות כאשר אין לנו משאבים, יכולות וחכמת חיים
כדי לפתור לעצמנו את הדילמות ("מי יותר טוב לי: אימא או אבא?")

מצב כזה, שבדרך כלל נפתר תוך התפשרות מודעת בהתאם לתוצאה מצופה,
אם נמשך לאורך זמן ולא מקבל פתרון, יכול להביא לשלל
מצבים שליליים מדיכאון וחרדות ואף, במצבים קיצוניים,
לדיאגנוזות פסיכיאטריות שונות.


אחד הדברים הראשונים שאני מתחיל לדבר עליהם
בתחילת החלק השני בקורס ה IEMTvsEMDR,
הוא תפיסת הזהויות שלנו דרך השפה.

על מה אתה מדבר, דב? אוה, טוב ששאלתם.

באופן לא מודע, אנו משתמשים ביום יום ובלי הרף,
בתוך משפטים שאנו מדברים אל הסביבה, בשמות גוף/כינויים.
כמו: אני, עצמי, אבא, בוס, איש מכירות וכו וכו.

עכשיו, נכון שרובנו יוצאים מנקודת הנחה, שכשאמרנו כינוי מסויים
אנחנו בטוחים שהצד השומע מבין למה התכוונו.
לדוגמא: אם אנו אומרים לעצמנו: "הם",
אצל כל אחד תעלה חוויה (או ייצוג) שונה לגבי מה הכוונה.
אצל אחד זה יכול להיות למשל "החברים התותחים מהצבא"
ואצל אחר אלה יהיו "ה&^*ת מכיתה ד' שהרביצו לי בלי הפסקה, כל הפסקה".

(ב IEMT אנו דווקא לא מתייחסים לכינויים כחלקים – על זה בפעם אחרת.
כמו שאמר גיא זוהר: "מבולבלים? גם אנחנו.")

כנ"ל לגבי אם אני מדבר על "עצמי".
"עצמי" יכול להיות בכל גיל, או בכל מצב בחיים.
ואצל כל אחד זה יהיה אחרת.
כשבוחנים פנימה, בצורה מודעת, כל אחד משמות הגוף האלה,
עשויים להגיע להבנות ותובנות מפתיעות.

אז הנה טעימה קטנטנה ממה שאני מלמד בקורס ה IEMTvsEMDR את המוכשרים שלי,
ועושה עם הקליינטים שלי בקליניקה.
(חשוב, גם אם השאלות יהיו מוזרות ומעלות תחושה של "מה הוא רוצה ממני?!
המשיכו וכיתבו את התשובות שעולות לכם. הדקדוק פחות חשוב.)

  1. בואו ניקח את המילה "עצמי". נעצום עיניים ונחשוב עליה.
    קחו את כל הזמן שאתם צריכים ב 5 השניות הבאות.
  2. עכשיו, קחו דף ורשמו למעלה "עצמי".
  3. ענו על השאלה הבאה וכתבו את התשובה הראשונה שעולה לכם על הדף.
    – כשאני חושב על "עצמי", היכן נמצא "עצמי"?
  4. ענו על השאלה הבאה וכתבו את התשובה הראשונה שעולה לכם על הדף.
    – כשאני חושב על "עצמי", ובן כמה "עצמי"?
  5. ענו על השאלה הבאה וכתבו את התשובה הראשונה שעולה לכם על הדף.
    – כשאני חושב על "עצמי", ומה קורה סביב "עצמי"?

עכשיו קיראו שוב את מה שכתבתם בבת אחת.

האם הפתעתם את עצמכם?
למדתם משהו חדש?
האם מה שעניתם זהה למה שחשבתם עליו בסעיף מספר 1?

מוזמנים לכתוב בתגובות.

שנה טובה וצום קליל למי שצם.

דב מידן ראש תחום ה-IEMT  ומרצה במרכז.

טריינר IEMT  בינ"ל מוסמך, טריינר NLP  בינ"ל מוסמך

טריינר MOM בינ"ל מוסמך. 

ליצירתקשר:

changeatfirstsight@gmail.com

0504212158

תגובות

תגובות

About the author: רונית חיימוב

בת 44, אמא ל 2 בנים אור ושחר המקסימים, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, פסיכותרפיסטית אינטגרטיבית קוגניטיבית התנהגותית, מרצה וטריינרית ב NLP, עובדת בשיטות אפקטיביות, ביניהם: EMDR, DBT,CBT, Schema Therapy, מיינדפולנס ועוד. תלמידתו של סטיב אנדראס ממציא פרוטוקול הטראומה ב NLP ניסיון של 20 שנים כמטפלת. בעברה עובדת סוציאלית בביה״ח וולפסון בעלת רקע בעבודה עם מטופלים הסובלים מחרדה, טראומה, נפגעות תקיפה מינית, אלימות במשפחה, מטופלים בריאטריים (לאחר קיצור קיבה), סוכרת נעורים ומבוגרים, טיפול נמרץ ילדים ועוד. בעלת קליניקה פרטית בתל אביב. מיסדת המרכז לפסיכותרפיה אינטגרטיבית בדרך של רונית ומאמינה בטיפול מותאם אישית.