ישור עמדות – Aligning Perceptual Positions

הומצא ע״י קוניריי אנדראס-בת זוגתו של סטיב אנדראיס, לאחר שגילתה שהיא מתקשה לעבור מהעמדה העצמית הראשונה לעמדות אחרות בתהליכי נלפ. היא גילתה שהתהליך העצמי הזה עוזר לה ומחדד את ההבדל בין העמדות עבורה.
בכל מערכת יחסים אנו לוקחים החלטות המכבדות את הצרכים שלנו, הרצונות ונקודות מבט, וכן את הצרכים, הרצונות ונקודות המבט של האחר. לרב המידע שיש בידינו הנו מבולגן ורועש ברמה הלא מודעת. דבר המקשה על היכולת לפתור מצבים ולשקול את כל האספקטים של הבעיה בו זמנית.
דרך אחת ליצור סדר בבלגן ובכאוס היא לאפשר למידע המועבר מכל עמדה לחזור למקור שלו- יישור עמדות.
בנלפ משתמשים הרבה בעמדות/ גופים/ מצב מאוחד/ מופרד. זאת על מנת לאפשר כמה שיותר נקודות מבט, ראיית התמונה השלמה וגמישות מחשבתית בפתרון בעיות. הבעיה מתחילה כשבלי משים העמדות שלנו מתבלגנות וחודרות אחת לשנייה.
החשוב הוא להבחין בין עמדה מאוחדת- עצמית שלי בגוף ראשון בה אני רואה שומעת ומרגישה מתוך עצמי, מאוחדת עם עצמי, לבין מצב מופרד, בו אני מתוך עמדה שהיא מרוחקת ממני ומתוך עמדת האחר.
יישור עמדות הוא בעל חשיבות מכרעת כאשר אנו באים לטפל במישהו מאוד חרדתי, פוסט טראומטי או בדיכאון עמוק. הזדהות יתר עם העמדה העצמית שלי תעורר את הטראומה, החרדה, או הדיכאון לעוצמות קשות. על כם יש חשיבות ליכולת לשלוט במעבר בין העמדות.

העמדות:
עמדה ראשונה– המקום ממנו אנו חווים אירוע. מסתכלת מהעיניים שלי, שומעת מהאוזניים שלי, ניגשת לתפיסות ותחושות שלי. כשנשאר ים בעמדה הזו כל הזמן נהיים אגוצנטריים ויהירים.
עמדה שנייה– מסתכלים על האירוע מנקודת מבט של האחר באירוע, איך הוא רואה, שומע וחש את הדברים. הבנת החוויה של האחר, השוואה מתוך אמפתיה וחמלה. כאשר מישהו כל הזמן בעמדה שנייה הוא תלוי לחלוטין באחר ומבטל את עצמו.
עמדה שלישית– הסתכלות מעמדה אובייקטיבית, ״ צופה מהצד״ . כאילו שאני רואה סרט, אני הפרפר על הקיר…כשנמצאים כל הזמן רק בעמדה הזו מנותקים וקרים.
לכל עמדה יתרונות וחסרונות. אם מתרגלים את 3 העמדות משמרים יתרונות ומכחידים חסרונות.
על מנת לתרגל את העמדות באופן נכון, חייבים לשים לב שלכל עמדה יש רק את המידע מהחלקים שלה , מה שכמעט תמיד אינו המצב!
למשל הרבה פעמים בעמדה ראשונה יכול להיות שיהיו תחושות ורגשות מקול של מישהו אחר ( עמדה שנייה(.

 

בעמדה שלישית יכול להיות שיהיה רגש או שפיטה עצמית ( השייכים לעמדה הראשונה). ואז אין אובייקטיביות. חוסר סדר זה יוצר בלבול

יישור עמדות- הנו תהליך הממקסם את היכולת שלנו להשתמש בכל עמדה ככלי היוצר בהירות על האמת העצמית שלנו (עמדה ראשונה) אמפתיה אל האחר (עמדה שנייה) וחוכמה אוביייקטיבית (עמדה שלישית).
אנו מבצעים זאת ע״י מתן אישור לאספקטים השונים בחוויה שלנו- מה שאנחנו שומעים, רואים או מרגישים- לקבל את המיקום הנכון והמתאים להם. זהו תהליך מבני טהור ללא תוכן.
התהליך יוצר גבולות ברורים יותר, כבוד גדול יותר לעצמי ולאחר, מעצים משאבים, יותר אפשרויות, הלימה וחוכמה.

 

הערה: בזמן התהליך תמיד להיות בחדות חושים ולשים לב לשפת הגוף, הראפור והאינטראקציה.

תהליך יישור עמדות:

1.  בחר מערכת יחסים מורכבת לעבוד איתה:
א. בחר אירוע אשר חווית בה קושי- בינך ובין אדם יחיד נוסף, שבה תרצה להיות יותר משאבי. לתרגול הראשון של התהליך בחר אירוע שהנו אינטנסיבי במידה מתונה.
ב. שחזר את האירוע בדימיון… שים לב איך אתה תופס את האירוע ואיך אתה מגיב לו, עכשיו, לפני כל שינוי.

 

שים לב איפה אתה מדמיין את האדם האחר, המילים שאתה אומר, ושהאדם השני אומר, וכל דיבור פנימי בינך לבין עצמך, והאם אתה רואה אותם באופן דומה/ שווה..

2. בחן עמדה שלישית.
בחן מה אתה רואה מעמדה שלישית
א. האם אתה רואה אותך והאדם השני באירוע- בתוך הזכרון? ( אם אתה רואה רק את האדם השני צא החוצה צעד אחד כך שתוכל לראות גם אותך וגם אותו).
ב. סמן בדיוק איפה 2 האנשים ( אתה והאדם השני) במרחב האישי שלך באופן מדוייק. האם מישהו קרוב יותר אלייך בעמדה השלישית? האם הם עומדים באופן סימטרי מימנך ומשמאלך? או האם אחד מהם רחוק יותר?
ג.האם הם בגובה העיניים אחד מהשני או האם אתה מסתכל למעלה או למטה אל אחד מהם?
ד. כצופה האם אתה מסתכל מתוך העיניים שלך או קצת שונה, מלמעלה, למטה, מהצדדים…
ה. תאר בקצרה עד כמה אתה רואה דברים באופן בהיר?
בחן מה אתה שומע מעמדה שלישית
קולות חיצוניים
א. כצופה , האם אתה שומע את 2 הקולות? של עצמך ושל האחר?
ב. מאיפה כל קול מגיע?
ג. איפה ״ נקודת ההקשבה״ שלך? האם הקולות נכנסים לתוך האוזניים שלך או מקום אחר?
קולות פנימיים
ד. כצופה, האם יש לך קול פנימי?
ה. מאיפה הקול בוקע?
ו. מה הוא אומר?  תן דוגמא למשפט או שניים..שימו לב באיזה כינויי גוף הוא משתמש( הוא, היא, אני..)
ז. שים לב לטונאליות האם היא שלך או של מישהו אחר?
ח. האם אתה ער לקולות נוספים מביעים עמדה? אם כן חזור על ה-ז שוב על כל קול.
בחן מה אתה חש/ מרגיש
א. כצופה תאר בקצרה את תחושותייך…
ב. איפה הרגשות ממוקמים
ג.האם הם ממורכזים בגוף או האם הם מחוץ למרכז.
ד. האם אתה חש שכל התחושות והרגשות הם שלך כצופה? או האם חלק שייכים למישהו אחר?
ה. שים לב איפה מרכז הכובד שלך ממוקם.

3. יישור עמדה שלישי- בקלות לא בכפייה.
יישור מראות
א. תן לעצמך ולאחר לזוז למרחק שווה ממך.
ב. אזן את האחר לעצמך מצד שמאל וימין למרכז שלך.
ג. תן לאחר ולעצמך להיות בגובה העיניים שלך ואחד של השני.
ד.  בזמן שאתה צופה בעצמך ובאחר תן לנקודת המבט שלך לזוז ישר לתוך העיניים שלך.
יישור קולות
קולות חיצוניים
א. תקשיב לקולות הבוקעים מעצמך והאחר מתוך הפה שלהם.
ב. תן לנקודת ההקשבה לזוז בדיוק לאוזניים שלך.
קולות פנימיים/ צלילים פנימיים
ג. אם הקול הוא קול הצופה שלך תן לו לצוף לתוך אזור הקול של עצמך ( חזה עליון, גרון ופה) ואפשר לשינויים ספונטניים לקרות. תן לקול הצופה שלך לתאר את האירוע תוך שימוש בכינויי גוך הוא, היא, או הם או שמות האנשים בהם אתה צופה. תן דוגמא למשפט או שניים ( לצורך בירור נייטרליות).
ד. אם הקול של מישהו אחר, תן לכל אספקט של הקול הזה שהוא שלך באמת, לזרום לתוך אזור הקול שלך, ותן לכל אספקט של הקול ששיך לאחר, עמדה ראשונה או שנייה לחזור אליהם. ( אם יש קולות נוספים חזור על צעדים ג-ד).
יישור תחושות ורגשות
א. הזמן את הלא מודע שלך לאסוף את כל התחושות שזיכו. לעמדה ראשונה, שנייה או מישהו אחר ותן להם לזרום חזרה למקום השתייכותם.
ב. שים לב לתחושות ומשאבים של הצופה שבאופן אוטומטי נכנסים לגוף שלך.
ג. הרשה לרגשות שלך להתרכז בתוך הגוף.
ד. הרשה למרכז כובד המשקל שלך להתרכז בגוף שלך.

3. הכללת עמדה שלישית- צופה
א. האם היית רוצה שעמדה שלישית מיושרת זו תהיה זמינה לך באירועים אחרים? ( אם התשובה ״כן״ המשך, אם התשובה ״לא״ עוד לא נעשה יישור מלא ויש לחזור אחורה לצעדים ולבדוק).
ב. תן ללא מודע שלך לשנן ולזכור את העמדה השלישית הזו של הצופה , כך שהיא תהיה זמינה לך בקלות מתי שתרצה.
ג. תאפשר ללא מודע שלך לשים לב מתי ואיפה בעתיד עמדת צופה בהירה זו תהיה יעילה עבורך כך שתוכל באופן אוטומטי להיכנס לחוויה הזו בכל זמן שתרצה בעתיד.

חזור על כל הצעדים:
1.בעמדה ראשונה- עצמי-  כשאתה נכנס לתוך הגוף שלך,רואה רק את האדם השני, שומע את הקולות הפנימיים שלך מתוכך ואת שלו חיצוניים וחש את התחושות שלך.
בחן מראות
א. צעד לתוך הגוף שלך, כך שאתה רואה רק את האדם השני…
ב. אנא הראה בידך איפה אתה רואה את האדם השני במרחב האישי שלך.
ג. האם אדם השני בגובה העיניים שלך? אם האם הם מעל או מתחת?
ד. מאיפה בדיוק אתה רואה? האם אתה רואה בדיוק מתוך העיניים שלך? או האם נקודת המבט שלך הנה נוטה קצת לצד מסויים או למעלה/ למטה?
ה. עד כמה בהירה הראייה שלך את האדם השני?
בחן קולות
קולות חיצוניים
א. האם אתה שומע הן את הקול שלך והן את הקול של האדם השני?
ב. מאיפה כל קול בא?
ג. איפה נמצאת נקודת ההקשבה שלך?  האם הקול מגיע ישר לתוך האוזניים שלך? או למקום אחר?
קול פנימי
ד. שים לב לקולות פנימיים.
ה. מאיפה הקול הפנימי מדבר?
ו. מה הוא אומר? אמור משפט או שניים כדוגמה. ( שים לב  כאילו כינויי גוף הקול הפנימי משתמש: הוא, היא, אני, הם…)
ז. האם זה הקול שלך או של מישהו אחר?
ח. האם אתה ער לקולות פנימיים נוספים? ( אם כן חזור על צעדים ה-ז).
בחן תחושות/ רגשות
א. תאר את תחושותייך בקצרה.
ב. איפה הם ממוקמים ?
ג. האם הם ממורכזים באופן מדוייק בגוף שלך?
ד. האם אתה חש שכל הרגשות הללו שלך? או האם חלק או כל הרגשות הללו שייכים למישהו אחר?
ה. האם אתה חש שנתת רגשות שהם בעצם שלך לאדם השני או למישהו אחר?
ו. חוש איפה מרכז כובד המשקל שלך נמצא.

2. יישור עמדה ראשונה- עצמי
יישור מראות
א. הרשה לנקודת המבט שלך לזוז בדיוק לתוך עינייך הפיזיים.
ב. ראה את האדם השני בגובה העיניים. אם הם פיזית גבוהים או נמוכים יותר לא צריך לערוך שינויים אך אתה יכול לקבל תחושה של להסתכל עליהם מגובה העיניים.
יישור קולות
קולות חיצוניים
א.שמע את הקול של האחר בוקע מתוכו.
ב. שמע את מה שאתה או ר באופן ברור מתוך הפה שלך.
ג. תן לנקודת ההקשבה שלך לזוז ישירות לתוך האוזניים הפיזיות שלך.
קולות פנימיים
ד. תן לקול הפנימי שלך לרחף לתוך אזור הקול שלך.
ה. תן לקול הפנימי שלך לתאר את הארוע תוך שימוש ב״אני ו״אתה״ לדוגמה: אני רואה___-
אני שומע_____ אני מרגיש_____ ( אומר את האמת הפנימית שלך).
ו. תן לכל האספקטים הללו של הקול שלך לרחף בחזרה לתוכך- לתוך החזה, הגרון או כל מקום שאליו הוא שייך. ובו בזמן תן לכל האספקטים של הקול שאינם שייכים לך לחזור חזרה לאדם השני או למי שהם שייכים אליו. ( אם יש עוד קולות, חזור על צעדים ד-ו(.
יישור תחושות ורגשות
א. הזמן את הלא מודע שלך לאסוף כל תחושה ששייכת לאדם השני או כל אחד אחר , ואפשר לתחושות הללו לרחף באופן טבעי לכל מי שהם שייכים אליו.
ב. שים לב איך אתה יכול להרשות לתחושות של עצמך למלא אותך באופן מלא יותר.
ג. עכשיו אתה יכול לחוש האם יש איזה שהן תחושות ששייכות לך שנתת למישהו אחר  . אם כן הרשה להם לרחף חזרה אלייך.
ד. הרשה לתחושות שלך להיות ממורכזים בתוך כל הגוף שלך.
ה. הרשה למרכז כובד המשקל שלך לרחף לתוך מרכז הגוף שלך.

3. הכללת עמדה ראשונה
א. האם אתה מעוניין שעמדה ראשונה זו תהיה זמינה לך באירועים אחרים? ( אם כן המשך הלאה, אם לא חזור ובדוק, היישור לא הסתיים).
ב. שים לב איך זה לחוות את הזכרון כך, לראות בדיוק מהעיניים שלך, לשמוע בדיוק מהאוזניים שלך, לשמוע את הקול שלך מתוך אזור הקול שלך ולחוש את התחושות שלך ממורכזות בגוף שלך.
תן ללא מודע שלך לשנן ולזכור את כל הפרטים של עמדה ראשונה זו, והפוך אותה לזמינה עבורך בזכרונות עבר מתאימים. כמובן שזיכרונות שונים יהיו בעלי תכנים שונים, ההכללה היא על איך אתה תופס את הזכרונות ונוכח בהם.
ג. אפשר ללא מודע שלך להבחין מתי ואיפה בעתיד העמדה הראשונה הנקייה הזו תעזור לך.

1. חזור על התרגיל בעמדה שנייה- חזור לעמדת צופה לאחר שהיית בעמדה שלך ומתוך עמדת הצופה היכנס לעמדת האחר- עמדה שנייה על מנת לאסוף מידע. שים לב איך זה להיות האדם השני. לראות, לשמוע ולהרגיש את מה שהוא מרגיש. אתה יכול לבחור להישאר או לצאת מתוך העמדה הזו מתי שאתה רוצה. שים לב איך אתה נראה/ נשמע מתוך האדם השני. ( אין צורך ביישור עמדה זו).

2. הכללה:
חזור לעמדה שלישית, ומתוכה הבא את כל הידע וחוכמה של עמדה שנייה ושלישית לתוכך בעמדה ראשונה מתוך כבוד עצום אלייך ולאחר. אתה יכול לבחור לעזוב את החוויה מעמדה ראשונה או שלישית לפי מה שמשאבי יותר עבורך.
שים עצמך באירועים נוספים עם האדם הזה ובחן מה קורה כשאתה זז בקלות בין העמדות. כשאתה חושב על האירועים הללו עכשיו, מה שונה?
שים עצמך האירועים עתידיים עם האדם הזה ובחן מה קורה כשאתה זז בקלות בין העמדות. אילו שינויים נוצרים?

בנלפ ההומניסטי קיימות גם:
העמדה הרביעית- הסתכלות על הדברים מראיית הסביבה שלי, המשפחה המורחבת שלי, הבניין שלי
והעמדה החמישית- הסתכלות מתוך היקום, הבנה שיש בתוכי אנרגיית אור ואהבה אשר מופצת לכל היקום ומופצת מתוך היקום ומתוכה אני רואה שומעת ומרגישה .גם אם אדם לא מתחבר לעמדה החמישית הרוחנית, ניתן לבקש ממנו לשים בצד את ההתנגדויות רק לצורך התרגול.

יישור העמדות נעשה על 3 העמדות הראשונות אך ניתן לעשות את התהליך גם על עמדה רביעית וחמישית, והנו מאוד חשוב ליצירת עוגנים מתאימים, מצבים משאביים, ועבודה תהליכית יעילה.
בהצלחה

תגובות

תגובות

About the author: רונית חיימוב

בת 41, אמא ל 2 בנים, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית, מרצה וטריינרית ב NLP, עובדת בשיטות אפקטיביות, ביניהם: EMDR, DBT,CBT, Schema Therapy, מיינדפולנס ועוד. תלמידתו של סטיב אנדראס ממציא פרוטוקול הטראומה ב NLP ניסיון של 15 שנים כעובדת סוציאלית בביה״ח וולפסון בעלת רקע בעבודה עם מטופלים הסובלים מחרדה, טראומה, נפגעות תקיפה מינית, אלימות במשפחה, מטופלים בריאטריים (לאחר קיצור קיבה), סוכרת נעורים ומבוגרים, טיפול נמרץ ילדים ועוד. בעלת קליניקה פרטית בתל אביב.