האינטרנט טוב או רע ? המציאות היא שאלימות פנימית או חיצונית היא שלנו וכדאי לדעת איך לעזור לעצמינו ולילדנו לקחת אחריות ולהיות חסינים לפגיעה.

תוכן עניינים

מאת סיגלית ברזילי

הרבה אלימות יש בעולם, אלימות חיצונית – מלחמה , הרג , אלימות מכוונת, אלימות מילולית…וכן גם אלימות פנימית הטמונה בשיפוטיות והביקורת העצומה שיש לנו כלפי אחרים ובעיקר כלפי עצמנו , בניסיון התמידי שלנו להוכיח שאנחנו צודקים ודעותינו היא האמת הבלעדית והיחידה , במאבק הפנימי המתרחש בנו באופן מתמיד ובניסיונות חוזרים ונשנים לכפות את דעותינו ומחשבתנו על האחר…

אודה ואתוודה כי בחרתי כאדם לא להכניס לחיי את עולם המרשתת ברמת הרשת החברתית על כל סוגיה. זו האסטרטגיה שלי להגנה מיטבית בשבילי מהאלימות על כל צורותיה -הקיימת מאליה סביבנו, בארבע השנים האחרונות גם סיננתי אפילו את העניין בשיח הציבורי שהולך והופך אלים ובריוני יותר ויותר , ברמה שהביאה אותי לשים לב כי אפילו מהדורת חדשות אקראית מביאה אותי להוויה של דריכות , ואפילו בהלה . 

יחד עם זאת איני יכולה להתעלם מהתועלות והרחבת האופקים אותן הביאה המהפכה הדיגיטלית המרחב האינסופי הפתוח גם במקומות הכי נידחים בעולם- בפני כל מגיל ילדות ועד האוכלוסיות הבוגרות – העולם המקוון מספק מקורות ללמידה, לצריכת מידע, ליצירת מידע וכן ליצירת וטיפוח קשרים חברתיים. בסביבת האינטרנט יכולים בני הנוער להרגיש משוחררים לחקור ולהסתקרן באנונימיות ואינטימיות, כמו כן מתאפשרת ההזדמנות ליצור חיבורים חברתיים גם עם אנשים ממקומות אחרים, לשמור על קשרים ממרחק, להיחשף לעולם שלם , להביע ולכתוב את דעתם בצורה הליברלית ביותר שידעה ההיסטוריה.הדוגמא המשמעותית ביותר היא שבלי רשתות חברתיות לא היה לנו metoo  , – שהביאה למהפכה תודעתית של ממש בנושא כאוב ופוצע חברתית ותרבותית.

אך, לצד התועלת שהאינטרנט מביא-  המרחב החופשי האינסופי, ללא גבולות או הגבלות  עלול להוות מקור להשפעה שלילית, להתנהגויות סיכון , להסרת גבולות , שינוי לרעה של נורמות וערכים של שיח ותקשורת ולחשיפה לתכנים פוגעניים ומזיקים.

תופעת הבריונות והאלימות ברשת הינה מופע מסוג חדש של אלימות או וריאציה מותאמת של אלימות מחוץ לרשת. השוני הגדול בווריאציה החדשה – הוא עוצמת אפקט חזקה במיוחד של פגיעה בקורבן. רמת החשיפה הן מבחינת היקף ( שוב המרחב האינסופי) והן מבחינת כמות הכניסות החוזרות של המשתמשים והצופים מחוללת תנופה והדף פגיעה שונים לחלוטין ממה שהכרנו -ראה הדוגמא המזעזעת שצפינו בה אונליין בזמן ההתקפה חסרת התקדים של אזרחים אמריקאים מוסתים על בניין הממשל רק בינואר האחרון  .ולעוצמה זו נוסף  האפקט המתמשך של הפגיעה. כאשר מספר הכניסות של הצופים לקטעי וידאו מכפישים, משפילים או מסיתים הולך וגדל, הקורבן חווה פגיעה עוצמתית – שוב ושוב. 

האופנים ודרכי הביטוי המאפיינים את הבריונות והאלימות ברשת הינם מגוונים ומשוכללים: הטרדה, התלהמות, השמצה, התחזות, החצנה והולכת שולל, חשיפת מידע אינטימי ופרטי, מניעה -החרם בעולם האינטרנט, מעקב – הוא הסייבר סטוקינג ואיומים. מה גם, והחמור ביותר שדרכי ואופני ביטוי אלה מאוד זמינים ולא דורשים שום מנגנון בקרה עצמית או שליטה, ברמה החודרנית ביותר שהיכרנו. הקורבן/ מושא הפגיעה אינו עומד מולנו, לא קיימת היכרות או אינטראקציה כל שהיא , מה שמותיר אותו חשוף מכל מנגנון הגנה חברתי – תרבותי , ומתיר לתוקף/ים – שכל הנדרש מהם הוא כל מכשיר המחובר לרשת ואצבע על מקלדת- ה.כ.ל.  ללא בלמים, ללא ויסות, שום מנגנון עיבוד מידע וחשיבה – דרור וחרות מוחלטת להבעת כל סוג של תגובה – ואם נחזור לרגע קט למנגנוני הנוירולוגיה והפיזיולוגיה – כל סוג של רגש ותחישה – מהתרגשות ועד אלימות – על כל קשת העוצמות – מותרת להבעה ושליפה . 

השפעות הבריונות והאלימות במרחבי הרשת קשות בכל היבט. מחקרים תיארו את חוויית הקורבנות כטראומטית. השפעותיה העוצמתיות והקשות  הן פיזיות, קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות. האלימות מקרינה על כל תחומי החיים – הן במוסדות הלימוד – מבתי סםר יסודיים ועד לאוניברסיטאות, במקומות עבודה – ראה דוגמא הארועים האחרונים בגוגל בה קבוצת עובדים תומכי BDS  הצליחו להשפיע על האקלים התעסוקתי והמקצועי של העובדים וכן על המסרים הגלובליים של החברה. ההשפעות מתבטאות הן  בביצועיהם החברתיים ,הלימודיים והאישיים של הקורבנות ושל התוקפים, והמחקרים מראים כי יכולים לגרום לטראומה נפשית לקורבנות, ובמקרים קיצוניים מאוד גם להוביל להתאבדות .

בעיצומה של מהפכה אנושית – המהפכה הדיגיטלית , כל מחשבה או רצון לשליטה הוא מלחמה במציאות ובקיים. האחריות והשליטה שבידנו הן על דרכי הלמידה וההתמודדות אל מול התהפוכות והעוצמות הבאות עם המהפכה עם התועלות והרווחים. המבוגרים שבנינו יכולים לבחור, הלמידות הישנות עדיין טבועות במנגנוני הלמידה וההתנהגות , לבחור מינונים, לבחור בערכים המאפשרים איזונים ובלמים אל מול האלימות הגואה והבריונות המתאפשרת תחת מעטה האנונימיות והאינסוף הדיגיטלי. 

אחריות משמעותית שדורשת פיתוח והשקעה הינה  בהגנה, בחינוך ובמשאוב של הדורות הצעירים: ילדים, בני נוער והמתבגרים החדשים ( כן, היום גם בני העשרים ושלושים הם בחזקת מתבגרים) . טיפוח שיח ודיון מיטיב ופתוח ,כחלק משגרת היום בבית, הוא מקום בטוח ושקט בו ניתן ללמוד את הצרכים העולים אל מול המציאות הלא רצויה , ולחשוב יחד על אסטרטגיות התמודדות. כחלק מהשיח ההורי החדש , חשוב ללמד ולזהות מהם מעגלי תמיכה מיטיבים , מהו ערך החברות בעידן הווירטואלי, ולהגדירו מחדש . מהם מעגלי החיברות – מה הם תורמים, האם הם משמחים ומחזקים ומשם ניתן לבנות חוסן של ידע עצמי המאפשר בחירה  והבנה בין המיטיב לפוגעני. תמה של השייכות -הכל כך משמעותית בכל שלב בחיינו , חשובה לאין ערוך בתוך מרחבים חסרי גבולות אליהם נחשפים הצעירים . לברר איפה הם מרגישים בטוחים, עם מי הם מרגישים בטוחים, ללמוד יחד לתמלל רגשות ותחושות, להנגיש דרכי ביטוי יצירתיות : ציור, שירה, תנועה. 

בידנו הבחירה ללמוד ללמד ולחנך במיטב יכולתנו ולהוות מודל אישי להתמודדות רגשית, חשיבתית והתנהגותית אל מול האלימות והבריונות.

"אלימות טמונה במחשבתו של האדם ולא בכלי האוחז בידו." (קרישנמורטי.) 

סיגלית ברזילי sigalit007@yahoo.com

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP