מסמך מידע לאור המצב מאת סגל המרכז: רונית אמתי סיגי ודב

תוכן עניינים

מאת סגל המרכז: רונית חיימוב זילברמן, סיגלית ברזילאי, אמתי מגד ודב מידן

בעקבות האירועים האחרונים בתהליכי הקמת ממשלת ישראל ה25, אנו חברי המרכז לפסיכותרפיה אינטגרטיבית נפרסמים כאן מסמך עמדה המייצג את הראייה האתית שלנו בעולם הטיפול.

מקצוע הפסיכותרפיה האינטגרטיבית המותאמת אישית מונחה על ידי מערכת ערכים המגדירה את אחריותו של בעוסק בה. מטרתו של קוד האתיקה היא לנסח עקרונות פעולה הנגזרים מערכים אלה, באופן שיסייעו לפסיכותרפיסט לבחון מצבים ולקבל החלטות מקצועיות, וכן להוות כלי בקרה, שניתן לשפוט באמצעותו את החלטותיו ומעשיו של הפסיכותרפיסט והתלמיד לפסיכותרפיה, לאור המטרות והערכים של המקצוע. קוד האתיקה יתרום לחינוכם של הפסיכותרפיסטים יכוון את עשייתם המקצועית; יגדיר את הנדרש מהם כלפי לקוחות, עמיתים, מעסיקים, המקצוע והחברה; ויקבע אמות-מידה שיהיה ניתן להעריך ולשפוט על-פיהן את התנהגותם.

הפעילות המקצועית רצופה מצבים שקיימים בהם קונפליקטים, ויש שעולה הצורך לבחור בין ערכים שונים וכן בין אינטרסים שונים. לכן, אחריותו המקצועית של הפסיכותרפיסט כוללת גם רגישות וערנות למשקלים הערכיים והאינטרסנטים של החלטותיו המקצועיות. עליו להיות בקיא בכללי האתיקה המקצועית, ועליו לפתח ולחדד כלים ודפוסים אישיים של בחינת סוגיות וקבלת החלטות על-פי הכללים האלה.

במקביל, קיימת חובת המקצוע, להפיץ ולהעמיק את הידע בתחום זה באמצעות מוסדותיה החינוכיים והארגוניים של המרכז לפסיכותרפיה. שומה עלינו לנקוט בכל הדרכים הראויות להביא לידי דבקותם של הפסיכותרפיסטים ותלמידי המרכז בהתנהגות מקצועית, המונחית על-פי העקרונות וההנחיות של קוד האתיקה.

ערכי המקצוע

המרכז לפסיכותרפיה אינטגרטיבית שואף לממש ולקדם ככל האפשר את התנאים הבאים של הקיום האנושי:

א. עצמאות ואחריות של האדם לניהול חייו ולבחירת תנאי קיומו.

ב. שוויון בהזדמנות לקיים חיים חופשיים ממסחור בצרכים בסיסיים, המאפשרים ומקדמים יחסי-גומלין חיוביים בין האדם לבין זולתו וחברתו.

ג. היעדר אפליה בין אנשים על בסיס מאפיינים תרבותיים, חברתיים, דתיים, מולדים או התפתחותיים, והענקת זכויות ועזרה שווים לכל אדם.

ד. חברה מאורגנת ומתפקדת על-פי עקרונות דמוקרטיים.

ה. שיתופו של הפרט בתהליכים ובהחלטות הנוגעים ברווחתו ובתנאי חייו האישיים ומתן אפשרות לפרט להשפיע עליהם.

ו. קיום תנאים של בריאות נפשית, רווחה אישית , חירות ופרטיות לכל אדם.

ז. קיום אפשרות לבחירה עצמית של הפרט בכל תחומי חייו, כולל קבלת סיוע מהחברה ומאנשי מקצוע, וצמצום מירבי של כל מרכיב של כפייה ביחסי-הגומלין שלו עם סביבותיו.

ח. הבנה כי בעולם הטיפול יש הרבה כלים טובים ויש להתאים את הכלים לפי התאמה אישית למטופל תוך הבנה וכובד ראש של מהות העיסוק בנפש האדם.

ט. הפסיכותרפיסט האינטגרטיבי יפעל מתוך מודעות מלאה ואחריות מלאה להשפעת הקשר הטיפול על המטופל ורשת התמיכה שלו.

י. הפסיכותרפיסט האינטגרטיבי יפעל מתוך ראייה מערכתית.

 

 עקרונות מנחים

קוד האתיקה של הפסיכותרפיה האינטגרטיבית, מיועד לתת ביטוי לעקרונות אלה בפרקטיקה של הפסיכותרפיסט/ תלמיד בהקשרים של זיקותיו ללקוחותיו, לעמיתיו, למעסיקיו, למקצועו ולחברה בכללותה.

הפסיכותרפיסט מחויב לפעול ליצירת שינוי בפרט ובחברה ברוח ערכים אלה, ולהשתית על-פיהם את פעילותו המקצועית.

מכך נגזרים העקרונות המנחים הבאים של העשייה המקצועית:

1. מתן כבוד ללקוח ושאיפה להבטיח את עצמאותו, זכויותיו ואחריותו.

2. הימנעות מאפליה, ופעולה נמרצת להכחדתה, בכל ההקשרים המקצועיים של הפסיכותרפיה

3. הושטת עזרה ללקוחות – פרטיים, משפחות, קבוצות, קהילות וארגונים – בהרחבת טווח ההזדמנויות שלהם ויכולתם לקבל החלטות.

4. עשיית כל מאמץ שלא לדחות לקוח ולא להיות אדיש לסבלו, גם במצבים שקיים בהם קונפליקט או הכרח לנקוט באמצעים להתגונן או להגן על אחרים מפיו, או במצבים שבהם חסרה יכולת לפתור את בעיותיו או לספק את צרכיו.

5. מתן עדיפות לאחריות המקצועית על אינטרסים אישיים.

על החתום סגל המרכז. נציין כי כל תלמידי המרכז חתומים על הקוד האתי של המרכז.

 

______

 

בנוסף אני מוסיפה כאן את עיקרי מסמך המידע של העובדים הסוציאליים

גילוי דעת מטעם עובדות ועובדים סוציאליים בישראל


מטרת העבודה הסוציאלית היא "לקדם פיתוח ושינוי חברתי, לכידות חברתית, העצמה של בני ובנות אדם וחירותם. עקרונותיה המרכזיים הם: צדק חברתי, זכויות אדם, אחריות חברתיות, הדדיות, מתן כבוד לשונות ושוויון" (הפדרציה הבינלאומית של העובדים הסוציאלים, 2014 ).

 

אנו, עובדות ועובדים סוציאליים ואנשי טיפול נוספים, שומעים בדאגה רבה על השינויים החוקיים והחוקתיים אותם מקדמת הממשלה החדשה בהובלתכם. גם השיח המתלווה להליכים אלו, מלווה בדה-לגיטימציה לקבוצות גדולות בחברה הישראלית, מדאיג מאד ועלול לפגוע ברבים, פגיעה שאנו מתחילים לראות את תוצאותיה בפועל כבר בימים אלו. 

פסקת ההתגברות, התיקון לחוק פקודת המשטרה, חוק יסוד ההגירה, ושינויים אחרים במערכת המשפט, מהווים פגיעה קשה ביסודות הדמוקרטיים ובעליונות חוקי היסוד של מדינת ישראל, ובראשם חוק כבוד האדם וחירותו. חוק זה נחקק בישראל כדי לשמור על עקרונות השוויון, הכבוד, זכויות האדם, והצדק החברתי של כל אזרחי המדינה ובכלל זה נשים, אנשים החיים בעוני, אנשים עם מוגבלויות, ערבים, מיעוטים אחרים, להט"ב, חרדים, דתיים וחילונים. 

אוכלוסיות אלו ואחרות, שהעבודה הסוציאלית אמונה על רווחתן, שלומן והכללתן בחברה הישראלית, חייבות הגנה של השלטון בשמירה על זכויותיהן. כוחה של חברה וחוסנה תלוי דווקא ביכולתן של קבוצות חלשות יותר לפנות לקבלת סעד ממערכת המשפט בישראל. על מערכת המשפט לבחון את טענותיהן בצורה מקצועית, חוקית וחוקתית, ומבלי שניתן יהיה להתגבר על זכויות בסיס אלו, ללא קשר לעמדה הפוליטית השלטת בנקודת זמן מסוימת. כרגע ישנן אוכלוסיות וקבוצות אחדות הנמצאות בסכנה מיידית לפגיעה בזכויותיהן כתוצאה מהשינויים המסתמנים; בעתיד, בהרכב פוליטי אחר, תהיינה אוכלוסיות וקבוצות אחרות שזכויותיהן עלולות להיפגע. 

על מנת שמדינת ישראל תוכל להיות חברה בריאה, חזקה, סולידרית – עליה לדאוג לרווחת כל אזרחיה, תושביה והשוהים בה. אנו דורשים שמאמצי הממשלה המוקמת יופנו, במקום לחקיקה העלולה לפגוע בזכויות הפרט, לחיזוק מערך הרווחה הציבורי בישראל, הנמצא בשבר עמוק ומחסור בתקציבים ובכוח אדם. 

אנו מתריעים ומתריעות על הפגיעה המסתמנת בזכויות אדם, זכויות מיעוטים ובעקרונות יסוד הדמוקרטיה.

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP