שלום.
היום מציינים את 30 הימים לטבח הנוראי, והתחלת המלחמה
וכאשר הלילה יורד, והיום ה31 מגיע
נשאלת השאלה מה עכשיו?
הרבה מדברים במושגים לא מדוייקים.
מדברים על חרדה- פחד סובייקטיבי מפני משהו שאינו מההווה איום מיידי.
מדברים על פוסט טראומה- לאחר שאירוע הסתיים.
מושגים אלו אינם מדוייקים.
מאחר ואנחנו לא בחרדה, אנחנו גם חודש אחרי בפחד טהור, רגש לא נעים, אך חשוב לישרדות.
ואנחנו לא פוסט- האירוע לא הסתיים, ועוד לא יודעים מתי הסיום המיוחל יגיע.
אני לפחות קטונתי מלתת אבחנות פסיכיאטריות תוך כדי מלחמה…
מה שכן ידוע, שנספרו 30 ימים.
ביהדות אחרי 30 ימי אבל קמים, וחוזריםלשגרה
אצל הדרוזים מאמינים בגלגול נשמות והאבלות לובשת צבע אחר.
אבל בטיפול יש מן המשותף לכך שעכשיו אחרי 30 יום, צריך לעבד את האבל,
וכאן מתחילה בעיה.
לעכל אובדן לעיתים לוקח חודשים רבים.
ואז יש הרגשה שהמטפל הוא סוג של אויב.
וכאן חשוב לי לומר מספר מילים על שכול ואבל.
כשעוד הייתי רעיון רחוק, היה לי אח, שמו רזיאל, אשר נפטר מלוקמיה בגיל 8 שנים. אחי הבכור רמי, אמי רחל ואבי איזידור ז״ל, נאלצו לשאת את כאב האובדן.
אני נשאתי את הריק, התגובות הפוסט טראומתיות, שכילדה כמובן לא ידעתי לתמלל את החוויות שלי, והביאו אותי לעולם כדי לייצר אחדות ושמחה למשפחה שבורה. תפקיד גדול לתינוקת בת יומה. משפחתי האהובה,אמי האוהבת, אבי ניצול השואה המסור ז״ל ואחי אשר תמיד מחפש לסייע, המהווים את משפחתי, אשר ניסתה בדרכה להתמודד.
אך משפחתי חוותה טיפולים לא יעילים. ולפני כ50 שנים, זמן התגברות על שכול הוגדר כ4 חודשים. מעבר לכך שכול היה נחשב לפתולוגי.
אני היום יודעת שאחת הסיבות העיקריות להפיכתי למטפלת שאני היום, המדגישה את הצורך בפרקטיקה,
את ההתעמקות בחוויה ולא רק בתיאוריה קשורה קשר ישיר למשפחה אליה נולדתי.
אמנם הסיפורים ההאישיים אחרים, אך יש הרבה מן המשותף בשכול.
אני חושבת שאבל טראומתי, לעולם אינו עוזב אותנו.
וחשוב להבין שהמקרה הפרטי של שכול הוא אכן נוגד סדרי עולם אך נהפך לנחלת הכלל.
ועל כן בכל גיל אנו מתקשים לקבלו, להמשיך, ושואלים הרבה שאלות.
חשוב ללכת עם האובדן, לאפשר לצעוק, לבכות, להילחם, לקפוא, להיעלם, להתכרבל, לשתוק ולאפשר כל תגובה, לא לעצרה .
לפעמים כל מה שצריך זה עדות. כשהזמן מתאים, ויש לתת זמן, ניתן לנסות לסייע.
באבל טראומתי יש נוסטלגיה לחיים לפני, לצד עצב ודיכאון, וקושי להתמודד עם החיים כפי שהם היום. יש פנטזיה וגעגוע לחזרה לעבר.
בשכול פעמים רבות קיים קושי למול מציאת המשאבים- במיוחד בעת משבר ומלחמה.
משאבים המייצרים רוגע וביטחון חשובים והקושי במציאתם יהיה רב יותר ככל שהאירוע הוא ראשוני יותר.
מאוד חשוב לעבוד בצורה הדרגתית, במיוחד במידה וקיימת ״אשמת שורד״. חשוב לשאול:
למה אני מתגעגע.ת?
מה חסר לי ומה יכול לעזור לי כאן ועכשיו?
למה אני לא מתגעגע.ת? ( ביחסים אמביוולנטיים- בשלב מתקדם בטיפול)
לבקש שיספרו כמה שיותר לפי יכולתם, לעיתים קשה לתמלל. בתחילה ללכת עם הפנטזיה, איך היו משנים את הסיפור? מה היה שם במקום?
בשלב השני שואלים איך יראה הסוף הטוב של הסיפור במצב הקיים- בעוד 5 שנים לאחר האובדן?
לשים לב שבתחילת התהליך יש קשר ״חי״ עם מושא האבל, מדברים אליו, חושבים עליו ללא הפסקה, הרגשת פאנטום- וזה טבעי!.
לעיתים כדאי לעשות טקס של קבורה של דברים שאנו מתקשים להיפרד מהם, מכתבים, תמונות, סמלים, מתנות, וניתן לבקר את כל מה שקוברים. חשוב גם להשאיר מזכרת.
אני עדה להשלכות של שכול מיום היוולדי, במשפחתי, בעבודתי, אצל חברים, תלמידיי ומכריי.
המטופל רואה במטפל כאויב- אני הולכת להתעסק בזכרון הכואב שלו ואנסה להפחית את המצוקה.
איך נבטיח שתזכור?
לעיתים המצוקה לא תרד ואז כדאי לשאול
ממה מוכנים להשתחרר? במה צריכים להיאחז?
מה מפחדים שיאבדו?
מה המטופל צריך לומר לנפטר/ האדם שאיננו?
מה האדם יאמר לך חזרה?
חשוב לדמות החלפת מתנות סימבולית- מתנות רגשיות/ ערכיות- את האהבה, הגאווה, החלקים הטובים שבקשר ולדמיין בדמיון שהחלפת המתנות משמרת את הקשר.
חשוב לומר שבעוד האובדן כבד והחיים נספו האהבה נשארת, היא ניתנה לנו ולעולם לא תילקח מאיתנו.
חשוב להיות עם היד על הדופק- מה המכשולים לתהליך האבל והתגברות?
וחשוב לעבוד בקצב איטי.
הוא פוגע הכי במשפחה הראשונית, אך הוא פוגע בכל הסביבה. שובר משהו בתוכנו ואנו צריכים ללמוד לחיות עם השבר.
בראייה הבודהיסטית- רק עם נקבל את היותנו שבורים נוכל להשתחרר מהסבל. מהאשמה. אנו שבורים כדי שהאור יוכל להיכנס.
אך בהחלט הצעד הראשון הוא להודות בשבר.
אני שבורה, משפחתי שבורה, העם שלי שבור, ובשבר אמצא משמעות להמשיך, להקל על האחר, ואולי למרות הכל לצמוח מן הטראומה אל האור.
חיבוק חזק ואוהב ממני
על החתום: רונית המרפאה הפוצעה- THE WOUNDED
HEALER
ואסיים עם שיר של אמא שלי רחל חיימוב
יתגדל ויתקדש שמי רבא
והיכן כבודו נחבא
אי שם רחוק ממשיגי גבול
טרם קצרו את היבול
ניסתרת יעוד הבריאה
כשאם קוברת את בנה
איננו חכמים ונאורים
להשלים עם היסורים
כשאין הגיון ואין הבנה
המשלימים עם האבידה
בשורות טובות ריי