פיברומילאגיה כמסע להתחלה חדשה וצמיחה למשמעות

בחורה בדיכאון
תוכן עניינים

מאת: איריס בן ציון ורונית חיימוב זילברמן

פיברומיאלגיה והתחלות חדשות

פיברומיאלגיה היא מחלה ראומטולוגית, הכוללת כאבים במפרקים, קשיי תפקוד, ומצב רוח ירוד. הרבה פעמים כשמאבחנים מחלה כרונית, שוכחים את החלק הבריא בזהות, ומתמקדים רק בחלק החולה, ואז מתחילות אמונות שליליות על עצמנו והסביבה. גישת ה CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאוד עוזרת בהתמודדות עם האמונות שהחולי יוצר.

פיברומיאלגיה הינה מחלה כרונית עימה אני איריס נאלצת להתמודד בשנים האחרונות , לעיתים אנו כ"כ חוששים לערוך שינויים חדשים בחיינו, אנו מעדיפים לא אחת להישאר במקום הבטוח והקבוע , בעבודה מסודרת בזוגיות מאתגרת או בסביבה מוכרת העיקר לא להתחיל דברים מחדש.

תחילת השנה בפתח וזה בדיוק הזמן המתאים לקבל החלטות גורל שישנו את חייכם לטוב או לרע ויחד עם ההחלטות שתקבלו יופיעו גם שטחים אפורים כי לא הכל בחיים הוא טוב או רע ואני בחרתי אני בחרתי בהתחלה חדשה.

בעברי עבדתי כגננת במשרד החינוך , מקום עבודה מסודר ובטוח בפי כל יודעי דבר.

עברתי לגן חדש ושם החלו הכאבים , כאבים מפושטים בכל הגוף לצד כאב של בעירה , זרמים אבל בעיקר חוסר אונים , לצד זאת מצב נפשי שהלך והתדרדר , יקיצות מרובות בשינה, בעיות בזכרון, קושי בשליפה וזאת הייתה רק תחילתה של תקופה .

הימים התארכו, הכאבים התגברו ולצד זאת ניסיתי את כל הטיפולים התרופתיים שהציעו לי לצד טיפולים אלטרנטיביים וכספים שנאלצתי להוציא בעל כורחי לכל מי שלדעתי יכל להביא לי מזור .

הרופא שלי ממרפאת הכאב הפנה אותי לטיפול CBT  (טיפול קוגנטיבי התנהגותי) כאשר הבין שאני מתמודדת בין היתר עם חרדות ומצב נפשי ירוד במיוחד.  

הטיפול הינו קצר מועד וממוקד ומטרתו לזהות אמונות מגבילות שהם בעצם מגבירים את הכאבים שלי לצד המצב הנפשי שלי 

לדוגמה: אני צריכה לבשל אוכל לילדיי אך לא הייתי מסוגלת להחזיק אפילו דף  A 4 אז איך אוכל לבשל ? איך אחתוך? אקצוץ? 

המחשבה האוטומטית שעלתה אצלי היא נכשלתי באמהות שלי , איזו אמא אני, אני לא יעילה ואז באוטומט הכאבים שלי התגברו הרגשתי שאני "מבשלת" את עצמי במקום לבשל אוכל הכל שרף ובער אצלי בגוף , המטרה הייתה לפרק את כל המחשבות האוטומטיות השליליות לחלקיקים ולהרכיב חלקים חדשים שהם חיוביים ואחרים לגמרי .

לכולנו יש אמונות שליליות על המסוגלות והזהות שלנו. 

הדרך לעבוד עם אמונות שליליות היא ב4 צעדים

  1. לזהות את האמונה השלילית
  2. לשאול מ0-10 כמה האמונה חזקה? כמה מאמינים בה?
  3. לשאול מה יש בצד השני. למשל אם אני מאמינה שאני אמא רעה בעוצמה של 8- מה יש ב2 שנשאר? שאני כן טובה?
  4. לשאול מה אני עושה ביום יום שלי שמישהי שהיא אמא רעה לעולם לא תעשה? 

ולהתפכח מהאמונה השלילית. 

כ“שאני התפכחתי " הבנתי שיש מכנה משותף לנו החולים הפרפקציוניזם, הרצון לתת והקושי לקבל , הקושי לעיתים לסלוח והרגישות המיוחדת שלנו בעקבות אותה התפכחות הקמתי קבוצות תמיכה וסדנאות לחולים כדי לסייע להם וגם לעצמי. מאחר ומשמעות מרפאת. 

הבנתי שמי שיכול לסייע לי זאת רק אני בחרתי בהתחלה חדשה, בחרתי בחיים בחרתי לבדוק ולנבור בתת המודע שלי ואני ממליצה לכם לברר: 

*על מה הכאבים "יושבים" 

*האם אני מקבלת רווח משני בלא יודעין, 

*מתי והיכן הכאבים מתגברים 

בחרתי לנהל את המחלה ולא לתת לה לנהל אותי יותר.

איריס בן ציון B.e.d  ייעוץ משפחתי וזוגי לחולי פיברומיאלגיה והפרעת קשב, הנחיית הורים ואימון אישי 054-6686487

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP