איך לבחור טיפול נכון ואיך להיזהר משיווק לא אתי בעולם הטיפול הפרוץ- בואו נעשה קצת סדר

מטבעות עם עלים
תוכן עניינים

היום הרבה אנשים מחפשים טיפול, והרבה אנשים הולכים למטפלים ידועי שם ומגלים שהקליניקות מלאות ועמוסות לעייפה, ואז הם צריכים לחפש כתובת אחרת.

טיפול הוא גם דבר יקר כאשר הוא מבוצע במערכת הפרטית, והוא גם דבר שדורש השקעה וזמן.

הרבה אנשים טוענים שעולם הטיפול פרוץ ובצדק.

הרבה אנשים לא מבינים את ההבדל בין אימון, הנחיה, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכותרפויטי ועוד…

אימון הוא לינארי- יש מטרות מוגדרות ומטלות המקדמות את המתאמן. האימון לפי לשכת אמאמנים שם גבולות ואינו נוגע באנשים הסובלים מסימפטומים או אבחנות פסיכיאטריות כגון חרדה, דיכאון וכו…

הנחיה היא יותר אמורפית- אין לה הגדרה ברורה אך היא משתייכת לאנשים שאינם באים מעולם המקצועות האקדמאיים והיא יותר מכוונת ומנחה את הלקוח להעצמה רגשית .

ייעוץ- כשמו כן הוא, הוא מנסה לייעץ לך איך לפתור את בעיותך לפי הידע המקצועי של היועץ.

טיפול היא מילה כללית מאוד ובצם כל נגיעה בקשיי האדם היא טיפול.

בפסיכותרפיה- יש הרבה זרמים וגישות טיפוליות, הגישה הדינאמית, הגישה הקוגנטיבית התנהגותית, הגישה האקזיסטנציאליסטית ועוד ועוד….

פסיכותרפיה עובדת גם על האינטראפסיכי- נבכי הנפש של האדם עם עצמו כמו הפסיכולוגיה וגם על הסוציאליזציה- מעגלים ומערכות היחסים של האדם עם האחר.

הפסיכולוגיה הקלינית- היא בעיקרה טיפול באינטרא פסיכי בלבד בגישה הדינמית.

האקדמיה בעודה מרתקת וחשובה ויוצרת מרחב מחקרי ואתי המהווה בסיס איתן איננה טובה בללמד פרקטיקות טיפוליות אותם לומדים מחוץ לאקדמיה בהתמחויות או לימודי המשך שכל מטפל בוחר עבור עצמו.

חשוב לדעת שאין שיטה אחת נכונה מוכחת מחקרית ולכן רצוי להיות בטיפול אצל מטפלים אשר למדו מגוון שיטות, קשה להיפתח למישהו ואז לגלות שהוא לא הכתובת המתאימה….

 

כמה אזהרות לגבי שיווק והמלצות למטופלים ומטפלים כאחד.

אני רוצה רגע לעשות הפרדה בין טיפול פסיכותרפויטי ואימון.

בעולם האימון מאוד מקובל לבקש מהמתאמנים להעריך את יעילות האימון ואף לפרסם זאת כחלק מתהליך ההוכחה של ההתקדמות עבור המתאמן והמאמן כאחד. כמובן תמיד בהסכמץ הצדדים מה מתפרסם. דבר זה עוזר כאשר אדם המבקש תהליך רוצה המלצות.

בעולם הטיפול חיסיון סודיות, הקשר הטיפולי ויחסי העברה, לא מוכנים לשים לחץ כזה או אחר וגם מסתכלים על המדיות החברתיות ככאלו המוציאים מבני האדם לאו דווקא את ההתנהלות המיטיבה או האותנטית. לעולם לא יחשפו תהליכים בשם ודרך שנעשתה ולכן לא ניתן לבקש המלצות.  אך הסודיות והחיסיון נשמרים כראשונים במעלה ומאפשרים מקום בטוח.

רצוי לשים לב

  • לרקע הפרקטי של בעל המקצוע- לאו דווקא האקדמאי כי זה כבר תלוי הפרופסיה, אך הידע המעשי שיש לו,  הניסיון, ולקחת נשימה רגע ולשאול שאלות כגון ניסיון עם הסוגיות המדוברות ומידת האינטגרציה- מגוון הכלים לרשותו.
  • לשים לב לכימיה- הראפור ולוודא שיש חיבור. חלק חשוב בריפוי הוא הקשר המקצועי. הברית הטיפולית
  • להיות בחדות חושים להפרות אתיות- האם מה שמוביל הוא רק אינטרסים, או גם ערכים? האם יש תחושה לא נעימה סביב בקשות בחדר הטיפולים? כן חשוב לציין כי קשר מקצועי אינו קשר אישי לעולם יהיה קשר מובנה למטרה מסויימת ובסטינג מסויים- שעה, יום, תשלום….אך גם בקשר מקצועי יש אכפתיות, נוכחות אוהבת, וראיית טובת האדם ורווחתו.
  • לעיתים התהליך נעשה אצל מתמחים וסטודנטים- ואין רע בדבר. הם רעננים יותר, שחוקים פחות, נגישים יותר ומשקיעים הרבה יותר. חשוב פשוט לוודא שיש הדרכה ראויה ואז התהליך יכול להיות מיטיב.

שיווק למטפלים

  • יש הרבה שטאנצים בעולם השיווק, זו שפה אחרת, אין רע בלקדם את עצמינו כי רק כך נוכל לממש שליחות ולהיטיב עם העולם, אך חשוב שהשיווק יהיה אותנטי. אם אנחנו רוצים שאחרים יחשפו בפנינו, אנחנו צריכים להיחשף בפניהם- כמובן במידה ראויה. לספר את הסיפור האישי. אנשים מתחברים לאנשים.
  • בעוד שכתיבה שיווקית, ומשפך שיווקי חשובים, וכולם בעולם השייוק מכירים את הנוסחה של להכיר את עצמינו לאחרים כך שילמדו מי אנחנו- ואז הם יוכלו להתחבב ונוכל לייצר אמון….לפעמים משתמשים במניפולציות לא ראויות עבור הדבר בגוזמאות, ברוח וצלצולים, חשוב ששיווק יהיה אותנטי, לספר גם על הצלחות וגם על כשלונות- ואיך התגברנו למדנו וצמחנו מהם.
  • יש משהו במעייף בלהיראות מתיימרים- ״מומחים בעלי מוניטין״. בעוד שזה חשוב כדאי גם להראות את החלקים הפגיעים.
  • ולדעת – ברגע שמתפרסמים מספיק יתחילו גם השמצות וביקורות- ככה זה בעולם. תקחו את הרגעים הללו לבחון- האם אתם בדרך הנכונה? אם ההרגשה היא שאתם עדיין בדרך הנכונה- מעולה! אז מה זה משנה מה אחרים אומרים. ואם סטיתם- אז טובשהבחנתם בכך וזו הדרך ליישר קו.
  • לכולנו יש יעוד, תפקיד, שליחות וחשוב לממשם- בהצלחה!!!!

 

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP