מסע של חושך ואור- איך אני צולחת אותו?

מסע של חושך ואור
תוכן עניינים

או מהו הקשר בין פסיכולוגיה, תורה, ועולם הפיות והאגדות.

מאת תמי דולב

"דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים, 

היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות. 

ולא היה שום מקום פנוי.. אלא הכל היה ממולא מן אור אין סוף ההוא, 

ולא היה לו לא בחינת ראש ולא בחינת סוף,

אלא הכל היה אור אחד פשוט… והוא נקרא אור אין סוף" (האר"י הקדוש, אשר חי בצפת במאה ה – 16). 

המקובלים מלמדים אותנו כי לפני שהיה כל דבר, היה אור. אין הכוונה לאור של מנורה, או נר או אפילו אור השמש. כאשר המקובלים אומרים אור הם מתייחסים למה שנקרא בעולם המודרני אנרגיה או צ'י אצל החכמים הסינים או פראנה אצל חברינו ההודים. והכוונה לכללות השפע והטוב שיש בבריאה.

שמי תמי ואני פסיכולוגית קלינית המטפלת בשיטת טיפול הנקראת פסיכו-תורה-פיה – אומנות טיפול המשלבת פסיכולוגיה עם החכמה היהודית העתיקה – חכמת הקבלה.אני רוצה להזמין אתכם להסתכל על נפש האדם מנקודת מבט של חכם יהודי. 

חכם יהודי מאמין שיש בורא אחד לעולם וכדברי הרמח"ל (מקובל ענק בן המאה ה – 18)  הוא "ברא את העולם כי להיטיב לנבראיו". האדם הוא אחד הנבראים והוא מורכב מנשמה וגוף. הנשמה פועלת עם הגוף בעולם כדי לקבל את אותו אור שהיה פה מאז ומתמיד. האור הזה נקרא גם אור של חכמה ולכן קבלת האור נקראת לימוד. ואכן בנוכחות אור יש בהירות, הבנה, מודעות, שלמות ושמחה ובהעדר אור יש ערפול, בורות, פחד והפרדה. 

הכל מתוכנן מראש על ידי בורא עולם במטרה לאפשר לכל נשמה ונשמה להשיג את הלימוד לשמה היא הגיעה לעולם. הבורא מלווה את תהליך הלימוד של כל נשמה באין סוף אהבה. 

הצהרה זאת לכאורה עומדת בסתירה לקושי והסבל שאנו פוגשים בחיים ובטח כאשר אנחנו באים לטפל בטראומות. עולה השאלה איך ייתכן שבורא, שהתכוון להיטיב עם נבראיו, ברא עולם שיש בו כל כך הרבה טראומות, סבל וקושי? 

בדיוק על השאלה זאת עונה בעל הסולם בהקדמה לפירושו לספר המרכזי בחכמת הקבלה, ספר הזהר. הוא מסביר כי אם בכוונתי להיטיב למשהו עלי לתת לו משהו שהוא רוצה. אם אתן לו משהו שאינו רצוי עבורו אין זאת טבה אלא כפייה ואונס. לכן כאשר בורא עולם רצה להיטיב הוא ברא כלי שיוכל להכיל את האור של הבורא. אותה בריאה, נקראת נשמה והיא נבדלת מהבורא בכך שיש בה רצון לקבל את אור.  

אלא שכאשר חסר לאנשים משהו והם לא מצליחים  להשיגו, הן נתקפים בקשת רחבה של רגשות שליליים: פחד השרדותי וקיומי, כעס, תסכול עצב ואפילו ייאוש על כך שאין. ייתכן שגם קנאה צרות עין וחמדנות כלפי מי שיש לו  ואפילו בושה על כך שהם חסרים. האנשים מזוהים כל כך עם הרגשות שלהם, חווים מצוקה גדולה ושוכחים שהם נשמות, בריות רוחניות שהגיעו מהאור. במקום להירגע, להיזכר שיש בהם אור, להתחבר למקור האור ולבקש אפילו עודהם מפעילים נגנוני התמודדות ההישרדותיים. 

רוב הפעמים, מנגנוני ההתמודדות הופכים לדפוס החוזר על עצמו. הדפוס הינו מחשבתי, רגשי והתנהגותי. דפוסים אלו אומנם יכולים להוריד את רמת המצוקה של האדם אך הם גם מנתקים אותו מעצו ומהבורא ומונעים ממנו לקבל את האור שמוכן ומחכה רק לו.  כאשר האדם אינו מקבל את האור המגיע לו, הוא עם פחות אנרגיה, הוא פחות יכול לפעול בעולם כדי להשיג את מבוקשו. 

התפקיד של האדם בעולם הזה הוא למצוא את הדפוסים השגויים ולתקן אותם כדי לקבל את האור. 

הפסיכו-תורה-פיה עוזרת לאדם בתהליך התיקון שלו לפי המודל "הכנעה הבדלה והמתקה" של הבעל שם טוב:

הכנעה: מזהים את המנגנון ההישרדותי כדי שהאדם יוכל להיות מודע למה שהוא חושב, מרגיש ועושה אשר שמסב לו סבל ומצוקה. הכנעה דורשת כנות, קבלה ויכולת להכיל את הרגשות שעולים במצבים של חוסר. לכן המטפל ילמד את המטופל דרכים להרפיה, להתחבר למשאבים פנימיים וחיצוניים וילמד אותו להיות עם רגשות קשים. 

הבדלה: מזכירים לאדם את התמונה הגדולה. מזכירים לו כי הוא נשמה, בריה אין סופית יפיפייה מלאת אור, חלק מבורא עולם. כי הוא בא לקבל אור מבורא עולם, כלומר ללמוד משהו על עצמו ועל העולם. מזכירים לאדם שכל מה שקורה בעולם קורה כדי שהוא יכיר במה שחסר לו יתחבר לבורא ויבקש אותו. מזכירים לאדם כי הוא בטוח ומוגן אהוב ומקובל ובטח שהוא לא אותו חיסרון ואותן מחשבות, רגשות והתנהגויות הישרדותיות.

המתקה: מאפשרים לאדם להתחבר לבורא עולם ולברר מהו אותו אור שחסר לו ולקבל אותו ובעצם להבין איך אותו דבר שקרה בעבר ואולי קורה גם היום הוא בעצם לטובתו. כמו התעקשות של הבורא לתת לו מהאור שלו. 

זהו המסע האנושי – משחק בין החושך לאור. האור היה הווה ויהיה תמיד והחושך הוא הבריאה הזמנית אשר באה לגלות את האור על כל פרטיו. החושך הוא רק שלב בדרך לגילוי האור. 

כאשר האור מתגלה הוא מאיר גם לאחרים ולעולם. כמו הנר, שברגע שהוא דולק הוא יכול להדליק אין ספור נרות אחרים ולהעצים את אורו להמשיך אותו עוד ועוד. אם ידלוק הנר לבדו הוא יגמר בשלב מסוים ויהיה עליו להתחיל מחדש את מסע מחושך לאור.

על כך כותב הרב קוק: 

"צריך שכל איש ידע ויבין שבתוכו דולק נר

ואין נרו שלו כנר חברו ואין איש שאין לו נר

וצריך שכל איש ידע ויבין שעליו לעמול ולגלות

את אור הנר ברבים ולהדליקו לאבוקה גדולה

ולהאיר ואת העולם כולו"

תמי דולב, נשואה ואם לשלושה מקסימים, פסיכולוגית קלינית מומחית מטפלת ומלמדת פסיכו-תורה-פיה אומנות טיפול המשלבת בין פסיכולוגיה לחסידות והקבלה. עסוקה בלהביא אור לעולם בכלל ולחדר הטיפול בפרט. בכל יום רביעי מ 9:30 עד 11:15 אפשר להגיע לשיעור קצר ומדיטציה עמוקה כדי לשכלל את היכולת שלנו לעבוד עם האור ולהפיץ אותו לעולם. השיעור ללא עלות. 

למידע נוסף על פעילויות של הפסיכו-תורה-פיה

אפשר להתקשר לתמי בטלפון 0507326024

או דרך עמוד הפייסבוק פסיכו-תורה-פיה עם תמי דולב. 

תגובות

תגובות

שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
צרו קשר
TOP